Powrót do pełni potencjału 10 prostych nawyków, które zwiększają produktywność, niwelują zmęczenie i wprowadzają spokój

Mental health

Jak często zauważasz, że pracujesz więcej, jednocześnie mając przytłaczające poczucie, że czas „przelatuje przez palce” i nie czując zadowolenia pod koniec dnia? Paradoks dzisiejszej produktywności polega na tym, że bardzo chcemy robić to, co do nas należy, i to najlepiej, jak potrafimy, ale pracujemy według starych schematów, które nie gwarantują oczekiwanych efektów. Nie weryfikujemy, czy nasz styl pracy jest optymalny do dzisiejszych wymagań, liczby zadań i wyzwań. I nawet jeśli osiągamy założone cele, to dzieje się to zbyt często bardzo dużym fizycznym i psychicznym kosztem. 
Pytanie, jakie warto sobie zadać, podsumowując bieżący rok brzmi: jak pracować efektywnie, osiągać sukcesy i jednocześnie mieć poczucie dobrostanu i spokoju wewnętrznego?

Z artykułu dowiesz się:
Killery produktywności – jak sobie z nimi radzić? 
Jak multitasking wpływa na nasz układ nerwowy? 
 

Nic się nie zmieni, jeśli nic nie zmienimy

Na początek przytoczę kilka danych, jak dziś pracujemy i dlaczego warto weryfikować nasze nawyki związane ze stylem pracy. W ostatnich 4 latach średnia liczba spotkań tygodniowo wzrosła o 153%, a czas, który na nich spędzamy, wzrósł o 256%. Obecnie nie ma żadnych oznak, że ten trend się odwróci. Jesteśmy wręcz zalewani zaproszeniami na spotkania – liczba podwójnych zaproszeń na tę samą godzinę wzrosła (według danych z 2022 r.) średnio o 46% na osobę i prawdopodobnie przez ostatnie 2 lata także wzrosła. Przez dużą liczbę spotkań, staramy się nadganiać naszą pracę jeszcze w trakcie ich trwania. Odpisywanie na zaległe e-maile, realizowanie zadań niezwiązanych z tematem spotkania czy odpowiadanie na chacie koledze czy koleżance z pracy nikogo już nie dziwi, podobnie jak niewłączanie kamery. I nie robimy tego, w większości przypadków, z powodu niskiego zainteresowania tematem spotkania, ale przez presję zewnętrzną i wewnętrzną, jaką odczuwamy w związku z czekającymi na nas zadaniami. Staramy się, jak możemy, aby dawać radę, szczególnie jeśli mamy po 5–8 spotkań dziennie. Niestety, ten wielozadaniowy schemat działania powoduje, że często – i tak pomimo starań – znacząco wydłużamy sobie czas pracy. Nie ma bowiem badań, które potwierdzałyby, że multitasking ma sens i podnosi produktywność. To jednak nie wszystko. Poza przełączaniem się między różnymi kontekstami, jesteśmy bombardowani bodźcami, które odciągają nas od pracy w skupieniu. Analizy pokazują, że w ciągu dnia pracy, pracownik ma dziś...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy