O czym powinien pamiętać pracodawca, komunikując się z pracownikami po godzinach pracy?

Prawo pracy w praktyce

Pewnie dużej części z nas zdarzyło się otrzymać od współpracownika e-maila z tekstem, prezentacją czy tabelką przesłanymi do nas w ostatniej chwili. Dosłownie za pięć siedemnasta, a gdy zdążyliśmy już go przeczytać i chcieliśmy zadać autorowi pytanie, powiedziano nam, że właśnie przed chwilą wyszedł z pracy. Więc odruchowo sięgnęliśmy po telefon… Czy mogliśmy do niego zadzwonić? O konsekwencjach oraz ryzykach takiego zachowania dla pracodawcy dowiecie się z poniższego tekstu.

Praca, czyli transakcja hurtowa sprzedaży czasu 

Bez względu na to, czy się to komuś podoba czy nie, w ramach stosunku pracy pracodawca w pewnym sensie „kupuje hurtowo” czas pracy pracownika, tj. za określone w umowie o pracę wynagrodzenie, zwykle nazwane jako wynagrodzenie miesięczne, pracodawca kupuje obecność w pracy, a przede wszystkim świadczenie tej pracy przez pracownika w danym miesiącu czy innym okresie rozliczeniowym. Drugiej stronie temu uprawnieniu pracodawcy odpowiada pracowniczy obowiązek stawienia się na czas do pracy i świadczenia jej w umówionym miejscu w odpowiednim czasie. Co do zasady, jest to 8 godzin dziennie oraz 40 godzin tygodniowo. Czyli obowiązkiem pracodawcy jest zapłacić za ten czas, a obowiązkiem pracownika jest być w tym czasie do dyspozycji pracodawcy i efektywnie świadczyć pracę. Ale z powyższego wynika także...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy