Monitoring w firmie. Gdzie jest granica, której nie powinien przekroczyć pracodawca?

Prawo pracy w praktyce

Zagadnienie monitoringu pracownika już od dawna budziło wiele wątpliwości, chociażby z uwagi na to, że dochodzi tu do kolizji interesu pracodawcy i pracownika. Monitoring nierozerwalnie związany jest z zagrożeniem dla poszanowania prawa do prywatności i godności pracownika. Mimo że dotychczas monitoring nie był regulowany w przepisach prawa pracy, w praktyce generalne wymogi jego stosowania określone były przez doktrynę i orzecznictwo, co potwierdzało jednocześnie zasadność ustanowienia przepisów w przedmiocie ww. materii. 

Monitorowaniem, zgodnie z definicją słownikową, będzie stała obserwacja i kontrola procesów lub zjawisk lub stały nadzór nad danym obiektem. W znowelizowanym Kodeksie pracy ustawodawca zawarł definicję monitoringu mającą zastosowanie wyłącznie na potrzeby stosunków pracowniczych. Zostały przewidziane dwa rodzaje monitoringu (art. 222 Kodeksu pracy):

  • wizyjny, będący szczególnym nadzorem nad terenem zakładu pracy lub terenem wokół zakładu pracy w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu,
  • poczty elektronicznej.

Poza tym dopuszczono stosowanie innych form monitoringu, do których – zgodnie z art. 223 § 4 Kodeksu pracy – stosuje się odpowiednio przepisy o monitoringu poczty elektronicznej. 
Wśród przykładów innych form monitoringu pracowników znajdują się:

  • monitoring komunikacji elektronicznej (np. analiza logowań do internetu, odwiedzanych stron, korzystania z telefonu i rozmów telefonicznych, korzystania z komunikatorów internetowych, kontrola liczby znaków wprowadzanych na klawiaturze komputera (keylogger),
  • monitoring dostępu do określonych pomieszczeń,
  • monitoring lokalizacyjny (GPS).

Można zatem stwierdzić, iż uregulowano całościowo problematykę monitoringu, wprowadzając przepisy regulujące dwie najczęściej stosowane formy monitoringu i jednocześnie dopuszczając stosowanie innych jego rodzajów. 

W praktyce mogą jednak powstać wątpliwości, czy w sytuacjach, kiedy pracodawca nie będzie stale kontrolował pracowników, ale będzie ich sprawdzał sporadycznie/wyrywkowo, szczególnie w sytuacjach, kiedy pozyska informacje, że pracownik narusza obowiązki pracownicze związane z użytkowaniem służbowej poczty elektronicznej, dochodzić będzie do przetwarzania danych osobowych pracownik...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy