Model C6, czyli jak osiągnąć synergię we współpracy HR i biznesu. Case study Gourmet Foods Polska

Trendy HR

Wiele mówi się o tym, że HR powinien być partnerem biznesowym; że powinien wspierać biznes; że powinien być strategiczny… Słusznie. Brzmi dobrze. Trudno się nie zgodzić. Problem polega jednak na tym, że zbyt często w tych postulatach brakuje konkretów i pomysłów na to, jak w rzeczywistości stać się tym partnerem. Co konkretnie należy (z)robić? Od czego zacząć? Jak(i) zrobić pierwszy krok? Czym konkretnie się zajmować w tej roli? Z drugiej strony rola HR biznes-partneringowa bywa w literaturze przedmiotu tak głęboko i szeroko definiowana, że poza przygodą intelektualną, w praktyce na wszelki wypadek lepiej nie ryzykować wdrożenia.

Zanim przejdę do rozwiązań, chciałbym zwrócić uwagę na jeden „szczegół”, który domaga się namysłu. Czym mianowicie jest „biznes”? Ciekawe, czy ad hoc potraficie odpowiedzieć na to pytanie. „Partner biznesowy”, tzn. konkretnie czyj? Biznes to konkretnie co? Kto? Jaka część organizacji? A może jakie części organizacji? HR ma być partnerem całego biznesu (naprawdę? wszystkich aspektów?), czy może wybranych biznes unitów? Których? Odpowiedzi na te pytania są istotne, bo kryje się w nich (a właściwie w decyzji do podjęcia) strategia działania strategicznego HR-u.
Moim zdaniem z tym partnerstwem jest trochę jak z segmentacją w sprzedaży – można mieć na celowniku wszystkich, cały rynek, i do całego rynku wysyłać swoją ofertę, tylko… to zazwyczaj nie działa. Po pierwsze, niemal nikt nie ma kompetencji, żeby obsłużyć wszystkich, a po drugie – to nawet ważniejsze – nie wszystkich opłaca się obsługiwać, bo np. niektórzy doskonale poradzą sobie sami.
Gdzie jest zatem Wasz kluczowy segment biznesowy, którego powinniście zostać partnerem?

Na model C6 składają się:
  • contract,
  • context,
  • customization,
  • culture Add,
  • communication,
  • circumspect. 

Moim kluczowym segmentem jest sprzedaż B2B, dlatego to właśnie na potrzeby tej struktury biznesowej stworzyłem model C6. Jeśli jednak Wy gdzie indziej lokujecie swoje HR-owe interesy, to mimo wszystko mam nadzieję, że ta koncepcja przyda Wam się przynajmniej jako inspiracja do uporządkowania Waszych procesów strategicznych w obszarze HR.

CONTRACT

Jeśli miałbym pozostawić Was tylko z jedną naprawdę dobrą radą dotyczącą HR-owego partnerstwa biznesowego, brzmiałaby ona tak: zanim zrobicie cokolwiek, zakontraktujcie swoją współpracę z „drugą stroną”, np. z działem sprzedaży, a dokładniej rzecz ujmując – z menedżerem działu sprzedaży. Kontraktując współpracę, dajecie sygnał, że jesteście na nią gotowi, podnosicie rękę, wyrażacie otwartą intencję do działania, składacie zobowiązanie związane z waszymi priorytetami oraz planowanymi inwestycjami czasowymi. Pamiętając, że dobry kontrakt powinien być równoważny i symetryczny, w zamian powinniście oczekiwać w zasadzie tego samego. 
Contract to moment decyzji, odwagi i szczerości. To właśnie ta kluczowa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy