Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuł partnerski

27 marca 2019

NR 9 (Marzec 2019)

Metoda edukacji pracowników z gwarancją skuteczności

0 37

Firmy nieposiadające zoptymalizowanego procesu edukacji pracowników wyraźnie tracą względem konkurencji. Badania przeprowadzone przez ASTD (ang. American Society of Training and Development) – największe na świecie stowarzyszenie profesjonalnie zajmujące się edukacją i rozwojem pracowników – pokazują, że 1/4 z badanych firm inwestujących stosunkowo najwięcej w szkolenia i rozwój pracowników osiąga o 24% większy dochód oraz o 218% wyższe przychody na pracownika niż 1/4 badanych firm inwestujących stosunkowo najmniej.

Te zaawansowane badania przewidziały model porównywania firm uszeregowanych względem: branży, wielkości i charakteru działalności. Tak więc porównywano podobne do siebie firmy.
Na podstawie wyników powyższych badań możemy stwierdzić, że inwestycja w edukację zespołów na poziomie większym od konkurencji spowoduje, że wyniki firmy w zestawieniu właśnie z konkurencją będą lepsze. Każda z firm, która, na dziś, nie ma zoptymalizowanego procesu edukacyjnego niestety traci. 
Jak to zmierzyć i czy rzeczywiście sama kwota inwestycji jest tutaj najważniejsza? Uważam, że NIE. Mamy różne możliwości edukacji zespołów. Trzeba wybrać najskuteczniejsze z nich i dobrze dopasować do potrzeb edukacyjnych firmy oraz pracowników, aby osiągnąć optimum edukacji. Są rozwiązania, których skuteczność dowodzą badania, a jednak potrafią utrzymać budżet w ryzach. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Optymalizuj proces edukacyjny w firmie

Okazuje się, że są nowoczesne metody edukacji zespołów dające równie korzystne – o ile nie korzystniejsze – wyniki przyswajania wiedzy od form tradycyjnych. Otwierają się nowe możliwości dla szkolenia zespołów oraz wspomnianą wyżej, optymalizację procesu edukacyjnego.
Niegdyś szkolenia stacjonarne były głównym sposobem edukacji pracowników. Wszyscy je znamy i wiemy jak ważny jest kontakt z trenerem oraz zapewne każdy się zgodzi, że są bardzo wartościowe. Jednak ta forma ma swoje ograniczenia. Są to: stosunkowo wysoki poziom kosztów w zestawieniu z innymi formami edukacji, ograniczenia ilościowe oraz czasowe. Coraz częściej ponosi się argument trudności weryfikacji skuteczności samego przyswojenia wiedzy zdobywanej w ten sposób, gdyż wyniki są trudne do zmierzenia. 
Dodatkowo utrudnia to naturalny proces zapominania zobrazowany na tzw. „Krzywej zapominania Ebbinghausa”. pokazuje ona, że już po godzinie od przekazania informacji zapominane jest 50% z nich, a kolejne 25% w ciągu kolejnego dnia. Jeśli materiał ze szkolenia nie jest powtarzany, to w ciągu miesiąca 
pozostanie  pamiętane niewiele powyżej 20%. Praktyka pokazuje, że niewielu pracowników zagląda do materiałów edukacyjnych po szkoleniu. Przyczyną może być brak weryfikacji wiedzy zespołów po szkoleniu. Można jednak sprawić aby tak ważne dla przedsiębiorstw – szkolenia stacjonarne – przynosiły lepszy poziom przyswojenia wiedzy zespołu. Jak tego dokonać?

Weryfikuj postępy edukacji 

Większość pracodawców wypowiada się, że nie ma narzędzi do weryfikacji poziomu przyswojenia wiedzy przez pracowników. To z kolei powoduje, że pracownicy nie mają dodatkowej motywacji do podejmowania nauki i najzwyczajniej tego nie robią. Wniosek jest następujący – samo podanie wiedzy nie działa. Pracownicy powinni wiedzieć, że poziom przyswojenia przez nich wiedzy będzie weryfikowany i dobre wyniki mogą im pomóc nie tylko się rozwijać, ale także będą doceniane przez pracodawcę i mogą żywotnie wpłynąć na przebieg lub rozwój ich kariery zawodowej.

Ułatw dostęp. Uzyskaj skuteczność bez przeciążania

Proces edukacji wymaga usystematyzowania. Obecnie przedsiębiorcy maj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy