Czy jest możliwe, że HR po prostu nie przynosi biznesowi takiej wartości, żeby uznać go za strategicznego partnera? Magazyn „Fortune” wraz z firmą konsultingową Great Place to Work przeprowadzili badanie, z którego wypływał jasny wniosek: firmy, o których pracownicy mówią, że są świetnymi miejscami pracy, mają lepsze wyniki finansowe, niższą rotację wśród pracowników oraz notują wyższą satysfakcję wśród klientów1.
Do podobnych wniosków doszła firma consultingowa McKinsey&Company. Z ich badań wynika, że „zdrowe” organizacje wygenerowały trzykrotnie wyższy TRS (total returns to shareholders) niż „niezdrowe”2.
Jesienią 2021 r. Deloitte przeprowadziło ankietę wśród CEO. Jedno z pytań brzmiało: Jakie jest największe wyzwanie, z jakim się dzisiaj mierzysz? Wśród odpowiedzi jedna pojawiała się najczęściej – Talent3.
W tej samej ankiecie aż 73% uczestników na pytanie, jaki zewnętrzny czynnik będzie miał największy wpływ na ich strategię biznesową w ciągu 12 miesięcy, odpowiedziało „Niedobór siły roboczej/pracowników z odpowiednimi umiejętnościami” (ang. labor/skills shortage).
Z kolei w ankiecie przeprowadzonej przez PwC aż 62% CEO przyznało, że metryki związane z zaangażowaniem pracowników są uwzględnione w ich długoterminowej strategii, a dodatkowo 36% z nich przyznało, że jest to również kryterium ich bonusu4.
Wydaje się więc, że nie ma żadnej wątpliwości, iż tematy, którymi zajmuje się obszar HR, są krytycznie istotne dla wyników finansowych przedsiębiorstw, ich strategii biznesowej w najbliższym czasie i dla CEO osobiście.
Dlaczego więc HR dalej musi domagać się tego symbolicznego miejsca przy stole zarządu? Dlaczego specjaliści HR dalej zastanawiają się, jak być „partnerem dla biznesu”, skoro jasno widać, że HR nie jest „partnerem dla biznesu”, ale wręcz jego integralną częścią, partnerem w biznesie? Czy ktoś słyszał, żeby marketing, sprzedaż albo produkcja zastanawiały się, jak zostać partnerem dla biznesu? Dla nich jest to absolutnie jasne, że oni tym biznesem po prostu są.
Dlaczego HR dalej nie jest traktowany jako strategiczny partner?
Jest wiele po...