Kultura odpowiedzialności to podejście, w którym odpowiedzialność za wyniki organizacji, podejmowanie decyzji, a także rozwój procesów jest umocowana tam, gdzie są osoby, które zajmują się tym tematem – „są bliżej informacji”. Oznacza to, że kadra menedżerska unika mikromanagementu i skupia się na dwóch rzeczach:
- Budowaniu środowiska klarowności i kompetencji, tak by zespoły mogły stopniowo przejmować kontrolę, czyli odpowiedzialność i decyzyjność.
- Decyzjach, gdzie liderzy są bliżej informacji, czyli na roli bardziej strategicznej. Oznacza to budowanie kultury, gdzie relacje są bardziej leader – leader niż leader – follower. Wyzwaniem jest proces wdrożenia tego podejścia, ponieważ wymaga to umiejętności samoświadomości liderów oraz cierpliwości i determinacji. Zwykle efekty są widoczne już po sześciu miesiącach, ale w większych organizacjach cały proces wdrożenia kultury odpowiedzialności może trwać nawet 3 lata.
Istotne jest również to, że taka kultura wymaga odpowiedniej gleby, a jest nią bezpieczeństwo psychologiczne, czyli takie środowisko, w którym pracownicy nie potraktują takiego pomysłu jako kolejnej metody na „większy wyzysk, tylko w białych rękawiczkach”, ale przeciwnie, zobaczą i realnie doświadczą przestrzeni do uczenia się relacji opartych na szacunku i zaufaniu, uczeniu się na błędach, a nie szukania winnych, doceniania inicjatyw i pierwszych przejawów przejmowania odpowiedzialności. Wszystkie nasze doświadczenia firm, które wprowadziły kulturę odpowiedzialności, pokazują, że rosnące tam wyniki są naturalną konsekwencją działania proaktywnego, kompetentnego zespołu, którego członkowie wiedzą lepiej niż pracownicy w iteracyjnych – hierarchicznych kulturach, jakie są priorytety, czynniki sukcesu ich biznesu, i mając realny wpływ – większy niż w...