Kultura odpowiedzialności. Sekret przewagi konkurencyjnej w szybko rozwijających się organizacjach

Leadership

W obliczu współczesnych wyzwań organizacyjnych, takich jak gwałtowne zmiany technologiczne, niestabilność gospodarcza oraz rosnące wymagania dotyczące zaangażowania, efektywności i skuteczności pracowników, tradycyjne modele zarządzania oparte na centralizacji władzy oraz kontroli okazują się coraz mniej wydajne. Nowoczesne organizacje potrzebują modeli, które umożliwiają większą elastyczność i zdolność adaptacji do dynamicznych warunków. W tym kontekście pojawia się pojęcie „kultury odpowiedzialności”, które jest jedną z form nowoczesnego, skutecznego zarządzania w XXI wieku.

Kultura odpowiedzialności to podejście, w którym odpowiedzialność za wyniki organizacji, podejmowanie decyzji, a także rozwój procesów jest umocowana tam, gdzie są osoby, które zajmują się tym tematem – „są bliżej informacji”. Oznacza to, że kadra menedżerska unika mikromanagementu i skupia się na dwóch rzeczach:

  • Budowaniu środowiska klarowności i kompetencji, tak by zespoły mogły stopniowo przejmować kontrolę, czyli odpowiedzialność i decyzyjność.
  • Decyzjach, gdzie liderzy są bliżej informacji, czyli na roli bardziej strategicznej. Oznacza to budowanie kultury, gdzie relacje są bardziej leader – leader niż leader – follower. Wyzwaniem jest proces wdrożenia tego podejścia, ponieważ wymaga to umiejętności samoświadomości liderów oraz cierpliwości i determinacji. Zwykle efekty są widoczne już po sześciu miesiącach, ale w większych organizacjach cały proces wdrożenia kultury odpowiedzialności może trwać nawet 3 lata.
     

Istotne jest również to, że taka kultura wymaga odpowiedniej gleby, a jest nią bezpieczeństwo psychologiczne, czyli takie środowisko, w którym pracownicy nie potraktują takiego pomysłu jako kolejnej metody na „większy wyzysk, tylko w białych rękawiczkach”, ale przeciwnie, zobaczą i realnie doświadczą przestrzeni do uczenia się relacji opartych na szacunku i zaufaniu, uczeniu się na błędach, a nie szukania winnych, doceniania inicjatyw i pierwszych przejawów przejmowania odpowiedzialności. Wszystkie nasze doświadczenia firm, które wprowadziły kulturę odpowiedzialności, pokazują, że rosnące tam wyniki są naturalną konsekwencją działania proaktywnego, kompetentnego zespołu, którego członkowie wiedzą lepiej niż pracownicy w iteracyjnych – hierarchicznych kulturach, jakie są priorytety, czynniki sukcesu ich biznesu, i mając realny wpływ – większy niż w...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy