Dobra rozmowa – komunikacja, która pozwala się porozumieć
Jako liderzy i menedżerowie osiągamy cele przez rozmowę, dialog, przekonywanie i perswazję. Dobra rozmowa wymaga nie tylko znajomości technik rozmawiania, ale także empatii, inteligencji emocjonalnej oraz świadomości wartości, dzięki którym wspólnie budujemy ścieżkę porozumienia. Cyprian Kamil Norwid narzekał, że nie potrafi „różnić się pięknie i mocno”, tylko wyłącznie kochać się lub kłócić. Można jednak mieć odmienne zdania i różne punkty widzenia, a nawet wartości, ale jednocześnie umieć ze sobą rozmawiać, wymieniać myśli, szanować poglądy i postawy drugiego człowieka. Do tego właśnie służy mądry dialog.
To, co przeszkadza w dobrej komunikacji na poziomie międzyludzkim – przeinaczanie, ściemnianie, wykazywanie racji, przypisywanie złych intencji, obwinianie, brak uważności – drażni również w dialogu biznesowym. Jako doradca zarządów polskich i międzynarodowych firm wiele razy obserwowałem sytuacje, gdy to właśnie zła komunikacja stawała się przeszkodą w osiągnięciu celu, wprowadzeniu niezbędnych zmian czy uspokojeniu nastrojów zatrudnionych. Pracując zaś z liderami biznesu – takimi jak Mariusz Łukasiewicz, twórca Lukasa i Eurobanku – nad innowacyjnymi projektami biznesowymi, miałem okazję dostrzec, jak wielką rolę w osiąganiu efektów odgrywa uskrzydlająca rozmowa nastawiona na efekt.
Pięć kroków do porozumienia
Model „schodów do nieba” kładzie nacisk na pięć elementów. Nie są one jednak zbiorem technik manipulacji, ale kolejnymi etapami procesu budowania porozumienia. Z powodzeniem stosujemy ten model w praktyce od kilkudziesięciu lat, przekazujemy też jego założenia liderom i menedżerom. Jest on więc efekte...