Dobra rozmowa

Na podstawie fragmentu książki Jacka Santorskiego pt. Meta Skrypt Lidera, Jarosław Szulski & Co, 2014 Dom Wydawczniczy

Leadership

Dialog jest naturalnym sposobem działania i osiągania celów. A ponieważ skutecznego rozmawiania nie naucza się jeszcze w szkołach, przeciętnemu Polakowi zazwyczaj trudno jest się zorientować, co w rozmowie poszło nie tak – często po prostu widzi, że cała praca idzie jak para w gwizdek. Dlaczego tak się dzieje?

Dobra rozmowa – komunikacja, która pozwala się porozumieć

Jako liderzy i menedżerowie osiągamy cele przez rozmowę, dialog, przekonywanie i perswazję. Dobra rozmowa wymaga nie tylko znajomości technik rozmawiania, ale także empatii, inteligencji emocjonalnej oraz świadomości wartości, dzięki którym wspólnie budujemy ścieżkę porozumienia. Cyprian Kamil Norwid narzekał, że nie potrafi „różnić się pięknie i mocno”, tylko wyłącznie kochać się lub kłócić. Można jednak mieć odmienne zdania i różne punkty widzenia, a nawet wartości, ale jednocześnie umieć ze sobą rozmawiać, wymieniać myśli, szanować poglądy i postawy drugiego człowieka. Do tego właśnie służy mądry dialog.
To, co przeszkadza w dobrej komunikacji na poziomie międzyludzkim – przeinaczanie, ściemnianie, wykazywanie racji, przypisywanie złych intencji, obwinianie, brak uważności – drażni również w dialogu biznesowym. Jako doradca zarządów polskich i międzynarodowych firm wiele razy obserwowałem sytuacje, gdy to właśnie zła komunikacja stawała się przeszkodą w osiągnięciu celu, wprowadzeniu niezbędnych zmian czy uspokojeniu nastrojów zatrudnionych. Pracując zaś z liderami biznesu – takimi jak Mariusz Łukasiewicz, twórca Lukasa i Eurobanku – nad innowacyjnymi projektami biznesowymi, miałem okazję dostrzec, jak wielką rolę w osiąganiu efektów odgrywa uskrzydlająca rozmowa nastawiona na efekt.

Pięć kroków do porozumienia

Model „schodów do nieba” kładzie nacisk na pięć elementów. Nie są one jednak zbiorem technik manipulacji, ale kolejnymi etapami procesu budowania porozumienia. Z powodzeniem stosujemy ten model w praktyce od kilkudziesięciu lat, przekazujemy też jego założenia liderom i menedżerom. Jest on więc efekte...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy