Dołącz do czytelników
Brak wyników

HR Felieton

30 września 2021

NR 24 (Wrzesień 2021)

Krok po kroku

Gdybyśmy tak tej jesieni krok po kroku dokonywali wyborów, które będą budować naszą odporność psychiczną? Gdyby tak odporność psychiczna i jej zasoby stały się naszym celem tej jesieni?

Ostatni weekend wakacji. Siedzę z komputerem na tarasie, okryta kocem, z kubkiem gorącej herbaty. Słońce zachodzi, zapachy i kolory zdają się subtelnie informować, że lato dało już z siebie wszystko, powoli ustępując miejsca jesieni. I choć chciałabym to lato jakoś przedłużyć, co roku wzrusza mnie myśl, że wszystko toczy się tak cyklicznie. Przed nami jesień, z tygodnia na tydzień dni będą krótsze, światła słonecznego coraz mniej, natura spowolni, by za pół roku obudzić się na nowo do życia, rozkwitnąć w pełni. Piękne letnie dni i wakacyjna radość zostaną wspomnieniem, a nam przyjdzie zmierzyć się z całą paletą wyzwań. Dzieci wrócą do szkoły, urlopowe rozprężenie minie, obowiązki, priorytety i cele wyrosną jak grzyby po deszczu, w towarzystwie niepewności i nieprzewidywalności zdarzeń, z którymi przyszło nam od półtora roku żyć. Z niepokojem, lękiem, stresem i zmęczeniem. Ze spadkami energii, odporności, nastroju czy chęci do działania. I weź tu wykrzesaj z siebie motywację, zaangażowanie, pozytywne nastawienie i superproduktywność. Na samą myśl robi się ciężko. Na szczęście mam w zanadrzu refleksje, dzięki którym robi się lżej. Myśli, których tej jesieni będę się trzymać, którymi chcę się podzielić. 

POLECAMY

Jeśli miałabym wymienić jedną rzecz, której nauczyła mnie pandemia, to byłoby to przekonanie, że nawet jeśli wydaje mi się, że na nic nie mam wpływu, na szczęście tak mi się tylko wydaje. Na co dzień, nawet w najbardziej nieprzewidywalnych i niekontrolowalnych okolicznościach, nie muszę być bezradna, mogę sprawować kontrolę, być sprawcza. Nawet jeśli jest to wpływ na najmniejsze drobiazgi. Ty też. Poczucie kontroli i wpływu ma ogromne znaczenie dla budowania naszej psychicznej i emocjonalnej odporności. Tak jak odporność fizyczna chroni nas naturalnie przed chorobami, tak odporność psychiczna pomaga nam stawiać czoła rzeczywistości. Choć po części odporność psychiczną mamy wrodzoną, w dużej mierze jest jednak ona sumą codziennych decyzji i wyborów. 

Pozytywne emocje działają jak przycisk „reset” na to, co negatywnego Cię spotyka.Są też swoistą tarczą ochronną w momentach największego obciążenia trudnościami.

Zasoby – słowo klucz

Stając oko w oko z wymaganiami, presją, zmienną i niepewną rzeczywistością, które z pewnością potęgują stres i pogorszenie samopoczucia psychofizycznego, potrzebujemy zasobów, dzięki którym będziemy w stanie skutecznie sobie radzić. Nie, nie jest naszym celem wyeliminowanie stresu czy problemów, czasem większości z nich nie da się wyeliminować. Stres jest naturalnie wpisany w nasze życie i dużo lepiej jest skoncentrować swoje działania wokół radzenia sobie, zamiast próby zwalczenia go. Celem powinno być właśnie budowanie naszego indywidualnego zbioru zasobów. Tak jak jesienią, w okresie spadku odporności fizycznej, zwracamy uwagę na suplementację, dbamy o to, żeby ubierać się odpowiednio do pogody, pijemy rozgrzewające herbaty czy napary, tak każdy z nas może i powinien mieć pod ręką swój własny zbiór zasobów. I tak jak suplementujemy się profilaktycznie, chcąc obniżyć ryzyko zachorowania czy zapewnić sobie łagodniejszy przebieg infekcji, tak i ten zbiór powinniśmy budować na co dzień, nie czekając na moment kryzysowy. 

Poczucie wpływu to zasób

Czy wiesz, na co naprawdę masz wpływ? Czy w sytuacjach stresowych koncentrujesz się na tym, co jest zależne od Ciebie? Koncentrowanie swoich myśli, emocji, wysiłków, działań, wokół tego, na co nie mamy wpływu, potęguje subiektywne, negatywne odczuwanie stresu. Pogłębia poczucie bezradności, frustracji i rezygnacji. Z niezwykłą siłą wpływa negatywnie na poziom energii, zaangażowanie i motywację. W trudnych chwilach zaczynaj od pytania: „Na co mam tutaj wpływ?” i działaj – resztę pozostaje zaakceptować. 

Kondycja fizyczna to zasób

Zapewne czytasz moje słowa, siedząc. Być może większość Twojego dnia mija na siedząco. Wiesz, że współczesna medycyna uznaje siedzenie za tak samo, a może nawet bardziej groźne niż palenie? Wiesz, że dla Twojego zdrowia i odporności, również tej psychicznej, liczy się każda minuta, która nie jest siedzeniem? A może wiesz, że nie ma na świecie lepszego lekarstwa na stres niż ruch? Już wiesz. Wstań i buduj swoje zasoby poprzez ruch, nawet kiedy wydaje Ci się, że ze zmęczenia nie masz siły. Kondycja fizyczna to również regeneracja. Czy w kalendarzu pełnym spotkań i zadań masz wpisany czas na regenerację? Jest Twoim priorytetem, czy może odkładasz ją na później? 

Pozytywne emocje to zasób

I...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy