Chciałbyś dowiedzieć się więcej? Koniecznie przeczytaj artykuł: Umiejętność zadawania pytań, czyli jedna z kluczowych kompetencji menedżerskich
Świat pędzi do przodu, a wraz z nim zmienia się rynek pracy. W dobie zarówno automatyzacji, sztucznej inteligencji, nadchodzącego metawersum, jak i ciągłej niepewności, która stale towarzyszy nam w związku z przebytą pandemią koronawirusa oraz toczącą się wojną w Ukrainie, zmieniają się także kompetencje, jakich poszukują pracodawcy. Co chwila słyszymy też o kompetencjach przyszłości – co zatem kryje za sobą to hasło?
Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest kompetencja, żeby móc dalej o niej pisać.
Kompetencja to kombinacja:
- wiedzy merytorycznej (zarówno technicznej, jak i dotyczącej umiejętności miękkich),
- umiejętności poznawczych przeciętnych społecznych, cech osobowości,
- postaw danej osoby.
A mówiąc prościej – kompetencja to zarówno wiedza merytoryczna lub techniczna, jak i cechy osobowości oraz postawa.
Najprostszym podziałem kompetencji (występującym zarówno w literaturze, jak i w działach HR) jest podział na kompetencje twarde i miękkie.
Kompetencje twarde to wiedza merytoryczna i techniczna, którą nabywamy w toku nauki. Ich posiadanie można potwierdzić za pomocą dyplomu, certyfikatu czy też uprawnień i łatwo je zmierzyć czy też sprawdzić. Przykładem kompetencji twardej może być znajomość obsługi programu SAP, prawo jazdy, znajomość języka obcego.
Kompetencje miękkie zaś to cechy psychofizyczne oraz umiejętności społeczne i interpersonalne, mające związek z osobowością danej osoby i mające bardz...