Kompetencje przyszłości

Temat Numeru Trendy HR

Świat pędzi do przodu, a wraz z nim zmienia się rynek pracy. W dobie zarówno automatyzacji, sztucznej inteligencji, nadchodzącego metawersum, jak i ciągłej niepewności, która stale towarzyszy nam w związku z przebytą pandemią koronawirusa oraz toczącą się wojną w Ukrainie, zmieniają się także kompetencje, jakich poszukują pracodawcy. Co chwila słyszymy też o kompetencjach przyszłości – co zatem kryje za sobą to hasło?

wiat pędzi do przodu, a wraz z nim zmienia się rynek pracy. W dobie zarówno automatyzacji, sztucznej inteligencji, nadchodzącego metawersum, jak i ciągłej niepewności, która stale towarzyszy nam w związku z przebytą pandemią koronawirusa oraz toczącą się wojną w Ukrainie, zmieniają się także kompetencje, jakich poszukują pracodawcy. Co chwila słyszymy też o kompetencjach przyszłości – co zatem kryje za sobą to hasło?
Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest kompetencja, żeby móc dalej o niej pisać.
Kompetencja to kombinacja:

REKLAMA

  • wiedzy merytorycznej (zarówno technicznej, jak i dotyczącej umiejętności miękkich),
  • umiejętności poznawczych przeciętnych społecznych, cech osobowości,
  • postaw danej osoby.
     

A mówiąc prościej – kompetencja to zarówno wiedza merytoryczna lub techniczna, jak i cechy osobowości oraz postawa.
Najprostszym podziałem kompetencji (występującym zarówno w literaturze, jak i w działach HR) jest podział na kompetencje twarde i miękkie. 
Kompetencje twarde to wiedza merytoryczna i techniczna, którą nabywamy w toku nauki. Ich posiadanie można potwierdzić za pomocą dyplomu, certyfikatu czy też uprawnień i łatwo je zmierzyć czy też sprawdzić. Przykładem kompetencji twardej może być znajomość obsługi programu SAP, prawo jazdy, znajomość języka obcego.
Kompetencje miękkie zaś to cechy psychofizyczne oraz umiejętności społeczne i interpersonalne, mające związek z osobowością danej osoby i mające bardziej subiektywną naturę, dlatego trudniej je zmierzyć. Przykładami kompetencji miękkich mogą być szybka adaptacja do zmian czy też kreatywność.

Jakie zatem kompetencje są kompetencjami przyszłości?

Na podstawie raportu z 2019 r. „Kompetencje przyszłości – jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?” kluczowe kompetencje przyszłości możemy podzielić na 3 grupy:

  1. POZNAWCZE – poto...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI