Jak zbudować dobrą strategię na 2025 rok?

Wypowiedź ekspercka

Chcesz jako HR-owiec zdobyć miejsce przy stole biznesowym z zarządem? Masz dość traktowania HR-u jako piątego koła u wozu? Zastanawiasz się, jak przekonać zarząd, że Twoje działania mają efekt biznesowy i realnie wpływają na to, że firma ma więcej pieniędzy? Świetnie się składa, ponieważ w artykule opowiem Ci o tym, z czego składa się strategia, która przybliży Cię do Twoich celów i sprawi, że Twoje prezentacje o wynikach HR będą szanowane i respektowane przez biznes. Dobra strategia jest jak ster dla okrętu – niby da się bez niej żyć, ale… co to za życie? Jeśli jesteś na etapie, w którym projektujesz nową strategię, np. dla działu HR, to koniecznie przeczytaj ten artykuł do końca.

Aby opracować skuteczną strategię na rok 2025, proponuję przejście przez osiem następujących etapów:

  • Analiza obecnej sytuacji
  • Zdefiniowanie problemu
  • Określenie misji i wizji
  • Wyznaczenie celów strategicznych
  • Opracowanie planu działania
  • Alokacja zasobów
  • Monitorowanie i ewaluacja
  • Elastyczność i adaptacja

 

Tak jak w podejściu prof. Rumelta – autora książki Dobra strategia, zła strategia, która opowiada o tym, jak budować dobrą strategię i czym różni się ona od złej – tak samo, moim zdaniem, warto zacząć od analizy stanu rzeczywistego, tzn. oceny wewnętrznej i analizy zewnętrznej, aby zrozumieć wpływ czynników politycznych, ekonomicznych, społecznych, technologicznych, ekologicznych i prawnych na Twoją działalność. Możesz tu zastosować klasyczną analizę SWOT oraz PESTEL. Te narzędzia pomogą ocenić otoczenie biznesowe i zi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy