Jeśli jednak spojrzeć bardziej krytycznie na rolę obszaru HR w organizacji, to dobrze, aby nie była ona skoncentrowana wyłącznie na bieżącym wsparciu biznesu i spontanicznym realizowaniu projektów, które często przypadkiem stają się ważne lub pilne. Rola HR to wspieranie firmy w rozwoju i skutecznej realizacji strategii biznesowej. Bycie częścią biznesu, a nie wyłącznie usługą dla niego. Aby przenieść HR do roli strategicznego partnera, potrzebne jest budowanie tego obszaru z określoną wizją oraz decyzją co do długofalowego kierunku. Dopiero wtedy dobieranie projektów i aktywności, które ten kierunek będą realizowały. To nie spontanicznie wymyślane i realizowane inicjatywy powinny nadawać kierunek działaniom HR. Bardzo dobrze oddają ten sens słowa Michaela Portera: „Strategy is not only doing more, it is about making the right choices”.
Czy można więc realizować dobrze rolę HR, nie mając strategii HR? Uważam, że do pewnego poziomu tak – jeśli założeniem jest HR świadczący wyłącznie bieżące wsparcie dla kadry kierowniczej i usługi operacyjnego HR na rzecz firmy. Jeśli jednak ambicją lub koniecznością organizacji jest mieć dobrą pozycję w roli pracodawcy na rynku pracy, a HR ma realizować rolę strategiczną, uważam, że działanie oparte na strategii jest najskuteczniejszą drogą.
Cynefin Framework dzieli problemy na 4 główne domeny:
- Proste (Obvious) – problemy, które mają jasne przyczyny i rozwiązania. Można stosować najlepsze praktyki.
- Skomplikowane (Complicated) – problemy wymagające analizy, ale można je rozwiązać za pomocą ekspertów lub najlepszych praktyk.
- Złożone (Complex) – problemy, w których przyczyny i skutki nie są od razu widoczne, a rozwiązania wyłaniają się w trakcie eksperymentów.
- Chaotyczne (Chaotic) – sytuacje, w których nie ma wyraźnych zależności przyczynowo-skutkowych, a działania muszą być szybkie i adaptacyjne.
Kiedy wdrożyć strategię HR?
Kluczem do odpowiedzi na to pytanie może być spojrzenie na problemy organizacji przez pryzmat ich złożoności. Z pomocą może przyjść...