Jak krok po kroku wdrożyć strategię HR? Case study Fresenius Kabi Polska

Temat Numeru

Na początku był chaos… Tak można określić sposób funkcjonowania obszaru HR w naszej organizacji sprzed kilku lat. Co ważne, nie można jednocześnie odmówić zespołowi HR skuteczności na wielu obszarach, dobrej współpracy i partnerstwa między HRBP a zarządem czy kadrą kierowniczą, wprowadzania usprawnień w procesach, wdrażania nowych inicjatyw oraz sprawnie działającej części operacyjnej i obsługi pracowników pod kątem kadrowo-płacowym. „To w czym problem?”, można zapytać. Co do zasady, nie było go. Przez kilka lat tak działaliśmy i byliśmy sprawnym zespołem HR – jeśli spojrzeć na rolę HR jako stricte usługową dla biznesu.

Jeśli jednak spojrzeć bardziej krytycznie na rolę obszaru HR w organizacji, to dobrze, aby nie była ona skoncentrowana wyłącznie na bieżącym wsparciu biznesu i spontanicznym realizowaniu projektów, które często przypadkiem stają się ważne lub pilne. Rola HR to wspieranie firmy w rozwoju i skutecznej realizacji strategii biznesowej. Bycie częścią biznesu, a nie wyłącznie usługą dla niego. Aby przenieść HR do roli strategicznego partnera, potrzebne jest budowanie tego obszaru z określoną wizją oraz decyzją co do długofalowego kierunku. Dopiero wtedy dobieranie projektów i aktywności, które ten kierunek będą realizowały. To nie spontanicznie wymyślane i realizowane inicjatywy powinny nadawać kierunek działaniom HR. Bardzo dobrze oddają ten sens słowa Michaela Portera: „Strategy is not only doing more, it is about making the right choices”.
Czy można więc realizować dobrze rolę HR, nie mając strategii HR? Uważam, że do pewnego poziomu tak – jeśli założeniem jest HR świadczący wyłącznie bieżące wsparcie dla kadry kierowniczej i usługi operacyjnego HR na rzecz firmy. Jeśli jednak ambicją lub koniecznością organizacji jest mieć dobrą pozycję w roli pracodawcy na rynku pracy, a HR ma realizować rolę strategiczną, uważam, że działanie oparte na strategii jest najskuteczniejszą drogą.

Cynefin Framework dzieli problemy na 4 główne domeny:

  • Proste (Obvious) – problemy, które mają jasne przyczyny i rozwiązania. Można stosować najlepsze praktyki.
  • Skomplikowane (Complicated) – problemy wymagające analizy, ale można je rozwiązać za pomocą ekspertów lub najlepszych praktyk.
  • Złożone (Complex) – problemy, w których przyczyny i skutki nie są od razu widoczne, a rozwiązania wyłaniają się w trakcie eksperymentów.
  • Chaotyczne (Chaotic) – sytuacje, w których nie ma wyraźnych zależności przyczynowo-skutkowych, a działania muszą być szybkie i adaptacyjne.


Kiedy wdrożyć strategię HR?

Kluczem do odpowiedzi na to pytanie może być spojrzenie na problemy organizacji przez pryzmat ich złożoności. Z pomocą może przyjść...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy