Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat Numeru

2 sierpnia 2021

NR 23 (Lipiec 2021)

Firmowe radio – jak powołać i prowadzić angażującą inicjatywę w firmie na przykładzie Aviva Polska

0 43

W lutym 2021 r. w eterze po raz pierwszy została nadana audycja radia założonego w Avivie w Polsce. Jest to inicjatywa tworzona przez pracowników dla pracowników. Na razie działa godzinę raz w tygodniu, ale apetyty już są na więcej! Tylko czy radio w korporacji może mieć szansę bytu?

Myśl o powstaniu radia w Avivie majaczyła mi w głowie od dawna, ale nie wypuszczałam jej na światło dzienne. Zresztą ciągle było dużo innych rzeczy do zrobienia, a forma komunikacji z pracownikami dostępna i łatwa ze względu na przychodzenie do biura. Pandemia koronawirusa zmieniła wszystko. Nagłe ograniczenia w liczbie pracowników działających na terenie firmy do 5% spowodowały, że trzeba było znaleźć inne rozwiązania docierania do koleżanek i kolegów. 
W maju zeszłego roku centrala naszej Grupy w Londynie uruchomiła swoje radio. Robili to w prosty sposób za pomocą narzędzi, jakich do tej pory używali do onlinowych spotkań międzynarodowych. Niestety, obłożenie tej technologii było tak duże, że nie mogliśmy skorzystać z tej możliwości. 
Wtedy właśnie zaczęłam szukać innych rozwiązań, które mogłyby się nadać dla nas. Po wielu tygodniach przeszukiwania internetu, wysyłania e-maili, ustaleń, telefonów i spotkań udało mi się znaleźć dostawcę w Polsce. I to był strzał w dziesiątkę.
Jednak znalezienie dostawcy to jedno, a rozpoczęcie nadawania w firmie to drugie. Aby dostosować naszą sieć, sprawdzić i otworzyć dostępy, potrzebne mi było wsparcie osób z IT. Bez nich ten projekt nie mógłby się udać. 
Kolejnym ważnym aspektem było to, skąd brać muzykę, by było to legalne. Udało mi się nawiązać współpracę z ZAIKSEM i opłacamy licencję za odtwarzanie piosenek.

POLECAMY

No dobra, ale co poza muzyką?

Pomysł stworzenia radia spodobał się wśród przełożonych od razu. Cel był jeden – dotrzeć do pracowników siedzących z dala od kolegów i koleżanek. Postawiliśmy na luźniejszą formę i poczucie wspólnoty.
Zapraszamy przedstawicieli zespołów, żeby poopowiadali o swojej pracy, ciekawostkach, rzeczach śmiesznych, ale też tych nieudanych. Na co dzień nie wiemy, jak działają poszczególne zespoły, szczególnie gdy niewiele mamy z nimi do czynienia. Dzięki audycji w radiu można poznać ich pracę od środka. I właśnie to jest wartością dodaną – cały wywiad trwa 20–30 minut, więc nie da się zapełnić go tylko liczbami i informacjami technicznymi. Zresztą nie o to chodzi. Zależy nam na pokazaniu prawdziwej twarzy zespołu.
Niedawno uruchomiliśmy nowy format – Rozmowy z ciekawym człowiekiem. Zapraszamy pracowników, którzy robią fajne, ciekawe i nietuzinkowe rzeczy w wolnym czasie. Dzięki tym opowieściom poznajemy ludzi od zupełnie innej strony. Na przykład nasz kolega z bezpieczeństwa opowiedział na falach Aviva FM, że jest przewodnikiem po Warszawie i kilka dni po audycji jeden z zespołów poprosił go o rowerową przejażdżkę z opowieściami po stolicy w ramach wyjścia integracyjnego! Po takich informacjach serce szybciej bije.
Mamy także sekcję z newsami – kolega z zespołu nagrywa co tydzień przegląd najważniejszych wiadomości z avivowego świata. Dzięki temu zamiast czytać newsletter, można wysłuchać najważniejszych kwestii. 
Przed różnymi eventami i webinarami staramy się prosić prelegentów o nagranie kilku słów o treściach, które będą poruszane w czasie wystąpienia. Po spotkaniach ze znanymi osobistościami prosimy ich o wywiad – tak np. było po ostatnim spotkaniu z Robertem Makłowiczem, który zgodził się odpowiedzieć na parę pytań, które potem w formie wywiadu trafiły do radia.
Radio nie istnieje bez muzyki. Ponieważ zależy nam na wspólnym tworzeniu treści radiowych wraz z pracownikami, co tydzień mogą oni proponować piosenki, które powinniśmy zagrać. Staramy się spełniać wszystkie zamówienia! Ponadto, gdy zapraszamy gości, prosimy ich o wybranie piosenek, które najlepiej opisują ich zespół (w przypadku opowieści o zespołach), najlepiej współgrają z ich pasjami (przy Rozmowach z ciekawym człowiekiem) albo wpisują się w temat rozmowy. 
Przygotowujemy od czasu do czasu także audycje związane z różnymi dniami – np. dniem śniadań (zrobiliśmy radio śniadaniowe) lub dniem roweru. Przygotowujemy także zabawy, by zaangażować słuchaczy. Ostatnio bawiliśmy się w zgadywanie motywów muzyki filmowej. Ależ się działo! 

Jak zaangażować pracowników?

Od początku radio miało być wspólną inicjatywą. Dlatego przy zapowiedziach powstania nowego narzędzia do komunikacji poprosiliśmy pracowników o propozycje nazw. Następnie udostępniliśmy je i zbieraliśmy głosy na poszczegól...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy