Employee experience - Moda czy must have dla współczesnych organizacji?

Temat Numeru

Employee experience (w skrócie nazywany EX) nie jest modą, nie jest pakietem atrakcyjnych benefitów czy też nowoczesnym biurem lub bogatą kulturą i marką firmy. Nie jest metodą i sposobem na przyciągnięcie najlepszych pracowników. Jeśli skupiamy się jedynie na tym, aby być na czasie z aktualnymi trendami, a do nich niewątpliwie od kilku lat należy employee experience, to tracimy z oczu faktyczny sens i wymiar budowania autentycznego doświadczenia pracownika.

Nie ma wątpliwości, że EX znalazł się jako cel na mapie wielu firm. Organizacje zdają sobie sprawę z pilności i przewagi konkurencyjnej, jaką daje inwestowanie w odpowiednie doświadczenia pracowników. Employee experience to ciągła i niekończąca się interakcja między pracownikami a organizacją, to proces, który nigdy się nie kończy. To suma doświadczeń pracownika z pracodawcą, na wszystkich etapach i punktach kontaktu. Każde doświadczenie się liczy i ma znaczenie! Uznaną i często cytowaną definicją employee experience jest teoria Jacoba Morgana, który opisuje EX jako połączenie środowiska kulturowego, fizycznego i technologicznego, jakiego doświadczamy w miejscu pracy:

  • Kultura organizacji to wartości, misja, procesy, sposoby komunikacji, styl zarządzania, ale również energia i atmosfera. 
  • Technologia to wszelkie narzędzia niezbędne pracownikowi do wykonywania swoich zadań. Jest centralnym systemem nerwowym organizacji.
  • Otoczenie to nie tylko wygląd i aranżacja przestrzeni, lecz także wszelkie udogodnienia związane z miejscem pracy. To również ludzie, z którymi pracujemy, różnorodność wieku, płci, kultury itp. To elastyczny system czasu i miejsca pracy, autonomia działań.

Ponad 20 lat doświadczenia w zarządzaniu firmami w różnych kulturach (polska, skandynawska, włoska) wzbogaciło mnie o wiele praktycznych refleksji i doświadczeń w tworzeniu organizacji, która nie tylko angażuje, buduje pozytywne doświadczenie, ale także uskrzydla. Sprawia, że pracownik ma poczucie wpływu na to, co dzieje się w firmie i w jakim kierunku się rozwija. Na tych podstawach zbudowałam mój pomysł na Uskrzydlającą Organizację. Opiera się również na trzech głównych filarach: Lider, Otoczenie i Rozwój. 

  1. LIDER to filar, który podtrzymuje całą konstrukcję Uskrzydlającej Organizacji. Lider musi być naturalnym wzorem i przykładem autentyczności, wiarygodności i spójności między tym, co robi, a tym, co mówi. To on jest nauczycielem kultury firmy, jej wartości i zasad. To, co w języku angielskim nazywane jest role model, chyba najlepiej oddaje sens i znaczenie.
  2. Drugi filar to OTOCZENIE. W nim zawiera się bardzo wiele czynników, począwszy od kultury i marki firmy, przez komunikację, strukturę organizacyjną, system wynagradzania i benefitów czy aranżację biura, dostępne technologie i narzędzia aż do zapewnienia pracownikom równowagi między pracą a życiem prywatnym. Bardzo rozległy temat, ale niezwykle istotny.
  3. Trzeci filar to ROZWÓJ. To wartość dodana, x-faktor Uskrzydlającej Organizacji. Tu mieści się wszystko, co firma ma do zaoferowania pracownikom w kwestii rozwoju, doskonalenia, szkoleń, ścieżek kariery. 


3 filary uskrzydlającej organizacji

LIDER:

  • Wzór i przykład
  • Ewangelista kultury firmy, jej wartości, misji i wizji
  • Autentyczny, wiarygodny, transparentny i konsekwentny
  • ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy