Człowiek człowiekowi człowiekiem, czyli o komunikacji w kryzysie

Trendy HR

Świat wokół nas w ciągu ostatnich lat zmienił się radykalnie na wielu płaszczyznach, a wrześniowa powódź na południu Polski tylko dodała się do listy kryzysów, które możemy wpisać w „życiową checklistę” – przechodzony covid, doświadczenie wojny na Ukrainie, inflacja, a może jeszcze zmiana klimatu i w związku z tym mniejsze przychody naszego przedsiębiorstwa. Odhaczyliście któryś box? Może dodamy także rewolucję technologiczną, która miała rozwiązać wszystkie problemy, a sama wygenerowała nowe wyzwania. U bardzo wielu osób takie tornado zmian generuje paraliżujący lęk, swoistą chęć eskapizmu od problemów i poczucie, że jak nie będzie się o tym rozmawiać, to może jakoś same te pojęcia wyparują. Stąd mówimy, że to KOMUNIKACJA, a zwłaszcza umiejętna komunikacja kryzysowa, jest jedną z kluczowych KOMPETENCJI PRZYSZŁOŚCI. 

Z artykułu dowiesz się:
Jak podejść do rozmowy z pracownikiem w kryzysie?
Jak stworzyć komunikat dostosowany do odbiorcy?
Czy gotowe scenariusze na kryzys nas uratują?

Czy umiałbyś zareagować?

Czy gdyby dzisiaj Twój pracownik powiedział np., że spłonął mu dom, musi natychmiast ratować dobytek rodziców od powodzi, jego żona otrzymała bardzo złą diagnozę badań lub będzie się rozwodził – umiałbyś odpowiednio zareagować? Jak to jest, że robimy cykliczne testy przeciwpożarowe swoich biurowców, ucząc pracowników ewakuacji, a nie sprawdzamy, czy nasi menedżerowie wiedzą, jak zareagować, gdy ich podwładnego dosięga kryzys? Tutaj można by odbić piłeczkę i powiedzieć, że to nie kierownik jest od rozmowy, a chociażby dział HR czy sam HR business partner. Jednak to najczęściej bezpośredni przełożony jest na pierwszej linii frontu i zna swoich ludzi od podszewki, dlatego hipokryzją byłoby tutaj przerzucanie tematu na kogoś innego. Kolejną kwestią jest też oczekiwanie od menedżera empatii i faktycznie sprawnego pokierowania rozmową. Jeśli jest niewystarczająco doświadczony w kierowaniu zespołem, taka rozmowa może go zwyczajnie przerosnąć, dział HR zaś może nie mieć narzędzi, wiedzy czy uprzednio przygotowanych metod działania, by chociażby mu podpowiedzieć, co mówić, a o czym absolutnie nie wspominać. 

Komunikacja kryzysowa a komunikacja w kryzysie

Znaczna część firm nie ma najmniejszej wiedzy o komunikowaniu w sytuacjach kryzysowych, zarówno pod względem zewnętrznym i potencjalnej PR-owej utracie wizerunku, jak i wewnątrz organizacji, gdy musimy poinformować pracowników o często trudnych decyzjach związanych z daną sytuacją. Ba, a tym bardziej z komunikacją z samym poszkodowanym pracownikiem. Rozbijmy te poszczególne aspekty.

Komunikacja z pracownikiem i zes

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy