Wdrożenie pracy zdalnej zgodnie z nowymi regulacjami tarczy antykryzysowej

Wyzwania i obowiązki pracodawców

Prawo pracy w praktyce

Z powodu nastania pandemii koronawirusa, z dnia na dzień pracodawcy i pracownicy zderzyli się z nową, zupełnie nieznaną rzeczywistością. Zamykane biura i jednocześnie pozostawanie pracowników w swoich domach i świadczenie pracy z domu musiało zostać w jakiś sposób uregulowane prawnie. Naprzeciw tym wyzwaniom wyszedł ustawodawca, uchwalając w dniu 2 marca 2020 r. wspomnianą wyżej Ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zwaną specustawą. Wprowadziła ona do polskiego porządku prawnego pojęcie pracy zdalnej.

Już wcześniej niektórzy pracodawcy stosowali wobec swoich pracowników pracę zdalną, nazywając ją często „home office”, jednak nie była ona nigdzie uregulowana, a jej stosowanie przez pracodawców było dość okazjonalne.

Zupełnie inaczej wyglądała kwestia tzw. telepracy, która już dawno doczekała się uregulowania w Kodeksie pracy i jako taka funkcjonowała i funkcjonuje w wielu firmach.  

Początkowo ustawodawca wprowadził w art. 3 tej ustawy bardzo oszczędny przepis, który dawał pracodawcy możliwość polecenia pracownikowi wykonywania przez oznaczony czas pracy określonej w umowie o pracę poza miejscem jej stałego wykonywania. I jedynie na tym przepisie bazowali pracodawcy, kiedy z dnia na dzień, z uwagi na rozprzestrzenianie się pandemii koronawirusa, zmuszeni byli do zamknięcia swoich firm i wysłania swoich pracowników do pracy w domu.

W tamtym czasie pojawiło się wiele pytań, na które zarówno pracodawcy, jak i pracownicy nie znali odpowiedzi. Zastanawiano się, w jaki sposób zapewnić pracownikom w ich domach dobre miejsca pracy, a więc chociażby ergonomiczne krzesła i stoły czy odpowiednie światło. Zastanawiano się czy pracownik może pracować na swoim sprzęcie, czy może należy przekazać mu sprzęt z biura, a jeśli tak, to w jaki sposób. Kto ma zapewnić dostęp do internetu? Pojawiały się pytania i obawy o zapewnienie ochrony danych zarówno samej firmy, jak i klientów czy w końcu samych pracowników. Pytania si...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy