Komunikacja wewnętrzna jest skuteczna tylko wtedy, kiedy odpowiada na potrzeby i oczekiwania danej organizacji. Należy zawsze określić postawione przed nami cele, np.:
- budowanie kultury organizacji,
- wspieranie procesu realizacji strategii,
- zwiększenie zaangażowania wśród pracowników,
- czy wsparcie w procesie zmiany.
Dopiero po zdefiniowaniu celów możemy dobierać sposób ich realizacji. Pamiętajmy zawsze jednak, jakie są postawione przed nami wyzwania, ponieważ sposób realizacji celów może się zmienić w zależności od sytuacji w danym momencie.
Musimy zawsze reagować na zmieniające się uwarunkowania, a nie trzymać się utartych schematów.
Pojawienie się na świecie pandemii COVID-19 miało niewątpliwy wpływ na eksperymentowanie i przyśpieszenie zmian w tym obszarze. Działy komunikacji musiały bardzo szybko dostosować się do nowych warunków i ograniczeń. Rozwiązania, które do tej pory funkcjonowały w firmach, musiały zostać dostosowane do nowej rzeczywistości – przejść ze świata offline do świata online. Ogromnym wyzwaniem była efektywność komunikacji pod kątem zarówno bezpieczeństwa pracowników, jak i utrzymania możliwości płynnego funkcjonowania firmy. Komunikacja, szczególnie w tych pierwszych tygodniach pandemii, odgrywała kluczową rolę w utrzymaniu motywacji pracowników oraz ich poczucia wspólnoty.
Co należy zrobić, żeby komunikacja była efektywna? Przede wszystkim najważniejszy w komunikacji wewnętrznej jest dobór sposobu komunikacji w zależności od tematu, jak i grupy odbiorców. W zupełnie inny sposób będziemy tworzyć komunikację dotyczącą wdrożenia specjalistycznego narzędzia wykorzystywanego tylko przez wąską grupę pracowników, a inny charakter będą miały komunikaty dotyczące bezpie...