Pracownicy frontline a komunikacja wewnętrzna Jak zadbać o ich potrzeby oraz dopasować komunikację do ich możliwości?

Strategia i wdrażanie Otwarty dostęp

Rola komunikacji wewnętrznej zaczyna nabierać coraz większego znaczenia w przedsiębiorstwach – ostatnie 12 miesięcy pokazało, jak kluczowy jest to obszar dla funkcjonowania firmy. Działy komunikacji zaczynają być postrzegane nie tylko jako jednostki informujące pracowników o podejmowanych działaniach, ale coraz częściej jako te, które wspierają wszelkie procesy biznesowe i realizację celów przez pracowników poprzez wzmacnianie ich zaangażowania czy wpływ na budowanie ich postawy zgodnie z wartościami firmy.

Komunikacja wewnętrzna jest skuteczna tylko wtedy, kiedy odpowiada na potrzeby i oczekiwania danej organizacji. Należy zawsze określić postawione przed nami cele, np.:

  • budowanie kultury organizacji,
  • wspieranie procesu realizacji strategii,
  • zwiększenie zaangażowania wśród pracowników,
  • czy wsparcie w procesie zmiany.

Dopiero po zdefiniowaniu celów możemy dobierać sposób ich realizacji. Pamiętajmy zawsze jednak, jakie są postawione przed nami wyzwania, ponieważ sposób realizacji celów może się zmienić w zależności od sytuacji w danym momencie. 
Musimy zawsze reagować na zmieniające się uwarunkowania, a nie trzymać się utartych schematów. 
Pojawienie się na świecie pandemii COVID-19 miało niewątpliwy wpływ na eksperymentowanie i przyśpieszenie zmian w tym obszarze. Działy komunikacji musiały bardzo szybko dostosować się do nowych warunków i ograniczeń. Rozwiązania, które do tej pory funkcjonowały w firmach, musiały zostać dostosowane do nowej rzeczywistości – przejść ze świata offline do świata online. Ogromnym wyzwaniem była efektywność komunikacji pod kątem zarówno bezpieczeństwa pracowników, jak i utrzymania możliwości płynnego funkcjonowania firmy. Komunikacja, szczególnie w tych pierwszych tygodniach pandemii, odgrywała kluczową rolę w utrzymaniu motywacji pracowników oraz ich poczucia wspólnoty. 
Co należy zrobić, żeby komunikacja była efektywna? Przede wszystkim najważniejszy w komunikacji wewnętrznej jest dobór sposobu komunikacji w zależności od tematu, jak i grupy odbiorców. W zupełnie inny sposób będziemy tworzyć komunikację dotyczącą wdrożenia specjalistycznego narzędzia wykorzystywanego tylko przez wąską grupę pracowników, a inny charakter będą miały komunikaty dotyczące bezpie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy