Mobbing i molestowanie w miejscu pracy

jak nie przekroczyć cienkiej granicy?

Prawo pracy w praktyce

Praca często wiąże się z zadowoleniem, samorealizacją i sukcesami. Niekiedy jednak pracownicy doświadczają tzw. deliktów pracowniczych. Do najbardziej patologicznych zjawisk należy zaliczyć mobbing i molestowanie. Nie bójmy się rozmawiać o tych zjawiskach, poszerzajmy swoją wiedzę, ponieważ im więcej wiemy w tym zakresie, tym łatwiej będzie nam je wykluczyć z naszego miejsca pracy.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie zachowania pracodawcy mogą zostać uznane za mobbing i molestowanie w pracy?
  • Kiedy nie mamy do czynienia z mobbingiem i molestowaniem oraz w jaki sposób reagować na zarzuty i podejrzenia pracownika?
  • Jak skutecznie przeciwdziałać mobbingowi i molestowaniu w pracy?

 

Kodeks pracy w art. 94(3) § 2  definiuje mobbing jako działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Z zacytowanego przepisu łatwo wyodrębnić wstępne przesłanki definiujące mobbing:

  1. występują działania i zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko niemu,
  2. oddziaływania te polegają na nękaniu i zastraszaniu,
  3. nadto są one uporczywe i długotrwałe.    

Pierwszy punkt wyjaśnia, że ofiarą mobbingu może być wyłącznie pracownik. Nie może nią być np. osoba, która dopiero stara się o pracę. Nie może nią być również osoba, która zakończyła stosunek pracy i wywodzi np., że wadliwe świadectwo pracy stanowi wyraz mobbingu ze strony byłego pracodawcy. Ofiarą nie może być również osoba, która realizuje umowę cywilnoprawną, czyli inną niż wynikającą z Kodeksu pracy, np. umowę-zlecenie lub umowę o dzieło. 

Często mobbing jest pojęciem nadużywanym przez pracowników. Sama subiektywna ocena nie jest wystarczającą przesłanką do stwierdzenia, że rzeczywiście on występuje. 

Niestety, dalsze użyte przez ustawodawcę przesłanki nie są już tak oczywiste. Może za wyjątkiem zastraszania, które należy rozumieć szeroko jako wywoływanie u pracownika poczucia lęku. W literaturze przedmiotu i orzecznictwie pojęcie nękania najczęściej definiowane jest jako ustawiczne dręczenie, niepokojenie lub dokuczanie pracownikowi. Najbardziej niedookreślone przesłanki to uporczywość i długotrwałość. Uporczywość działań mobbingowych należy rozumieć jako rozciągnięte w czasie, stale powtarzane i nieuchronne z punktu widzenia ofiary zachowania sprawcy. Najwięcej kontrowersji wzbudza jed...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy