Opracowaliśmy program employee advocacy, którego celem jest umożliwienie naszym pracownikom realnego prezentowania ALDI zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Treści i wizerunek ambasadorów można znaleźć na stronie poświęconej karierze w ALDI, w ogłoszeniach o pracę i na plakatach rekrutacyjnych, ale przede wszystkim na oficjalnych kanałach w mediach społecznościowych, poświęconych pracy w ALDI.
Okazuje się, że aż 79% osób poszukujących pracy korzysta z mediów społecznościowych do jej znalezienia (Glassdoor, „50 HR and recruiting stats that make you think”), a firmy, które z sukcesem prowadzą działania ambasadorskie, mają o 58% większe szanse na przyciągnięcie i o 20% zwiększone możliwości na zatrzymanie talentów w organizacji („The Official Guide to Employee Advocacy”).

Źródło: opracowanie własne ALDI Polska.
Te statystyki wyraźnie potwierdzają, że inwestycja w działania ambasadorskie przekłada się na realne korzyści rekrutacyjne i świadomościowe. Nie jest to tylko trend, lecz strategiczny element employer brandingu, który warto wdrożyć w swojej firmie.
CZY DA SIĘ POŁĄCZYĆ CODZIENNĄ PRACĘ, CZERWONY DYWAN I KOSMICZNĄ ENERGIĘ?
My połączyliśmy, tworząc program ambasadorski „Gwiazdy ALDI”.
WSZYSTKO JEST ZAPISANE W GWIAZDACH
Obecnie relacje z pracownikami są kluczowe dla sukcesu organizacji. Od początku prac nad naszą strategią employer brandingową wiedzieliśmy, że to, na czym chcemy się opierać, to pracownicy. Nie bez powodu nasze główne hasło brzmi „Napędzają nas ludzie, po prostu”. Dlatego zdecydowaliśmy się na wdrożenie w ALDI programu employee advocacy, którego głównym celem jest wykorzystanie potencjału naszych pracowników jako ambasadorów marki pracodawcy, którzy i bez sformalizowanego programu byli i są nimi na co dzień.
W ALDI Polska stworzyliśmy program ambasadorski, który wewnątrz organizacji jest znany jako „Gwiazdy ALDI”. To inicjatywa, która przekształciła się z corocznej pracowniczej sesji zdjęciowej w program employee advocacy. Daje on jeszcze większe możliwości aktywnego udziału w kształtowaniu wizerunku firmy przez pracowników. Przez współtworzenie naszych mediów społecznościowych, uczestnicy programu mogą prezentować swój wizerunek oraz dzielić się historiami zawodowymi. Dodatkowo mają możliwość opowiadania o wyzwaniach i doświadczeniach związanych z pracą oraz wyrażania opinii na temat ALDI.
TO MAŁY KROK DLA CZŁOWIEKA...
Program „Gwiazdy ALDI” został stworzony z myślą o pokazaniu prawdziwych bohaterów firmy – pracowników ALDI. To też odpowiedź na rosnące wyzwanie zachowania autentyczności w komunikacji. Wynika to przede wszystkim z naszego przekonania, że tylko pracownicy mogą realnie pokazywać zarówno wartości firmy, jak i samą pracę w ALDI, w takiej formie, jaka jest naprawdę.
Chcieliśmy, aby uczestnicy programu mieli możliwość prezentowania kultury organizacyjnej firmy oraz większego zaangażowania się w jej misję i wartości, zarówno na zewnątrz organizacji, jak i wśród obecnych pracowników. Wykorzystaliśmy do tego dodatkowe narzędzia, takie jak oficjalne kanały ALDI Praca w mediach społecznościowych.
Założenia programu obejmują tworzenie pozytywnego wizerunku marki pracodawcy, jak i budowanie zaangażowania pracowników oraz dostarczanie contentu do działań employer brandingowych. Ponadto, celem programu jest rozwój pracowników i budowanie własnego personal brandu.
JAK WYGLĄDA KOMUNIKACJA W KOSMOSIE?
Komunikacja programu employee advocacy odgrywa kluczową rolę w znalezieniu odpowiednich ambasadorów. Rekrutacja do „Gwiazd ALDI” rozpoczęła się od wewnętrznych działań komunikacyjnych: mailowy newsletter, posty w aplikacji pracowniczej, specjalny landing page ze wszystkimi niezbędnymi informacjami i animacja, wyjaśniająca zasady uczestnictwa. Cały przekaz był w spójnym wizualnie tonie, nawiązującym do gwiazd i kosmosu.

Źródło: opracowanie własne ALDI Polska.
STATUS: AMBASADOR – JAK GO OSIĄGNĄĆ?
Aby zostać ambasadorem marki pracodawcy, pracownik musi wykazać się zaangażowaniem i gotowością do reprezentowania marki przede wszystkim na zewnątrz, ale również wśród obecnych pracowników firmy. Istotne są również kompetencje komunikacyjne oraz zdolności do tworzenia wartościowych treści.
Pracownicy mieli możliwość dołączyć do programu, wybierając spośród sześciu kategorii. Każda z tych kategorii wyznaczała konkretną rolę dla pracowników w promocji marki ALDI:
- Bohaterowie mogli występować w filmach i tworzyć treści wideo.
- Influencerzy tworzyli materiały do mediów społecznościowych.
- Złote Pióra odpowiadały za pisanie, np. swoich historii zawodowych.
- Liderzy prezentowali swoje zespoły, z którymi wykonywali wspólne zadania.
- Eksperci dzielili się swoją wiedzą w wywiadach.
- Gwiazdy ALDI brały udział w aktywnościach związanych z materiałami foto.
Wybór kategorii umożliwiał pracownikom działanie w obszarze ich największych umiejętności i zainteresowań, a ich różnorodność wpłynęła na zwiększenie liczby zgłoszeń do programu.
Proces wyboru osób do „Gwiazd ALDI” obejmował wiele etapów, a jednym z nich było przekazanie zgłoszonym pracownikom tzw. zadań na start. Miały one na celu wprowadzenie pracowników do programu oraz ocenę ich umiejętności i zaangażowania. Osoby, które wykonały zadania na start z sukcesem, zostały oficjalnie przyjęte do programu i stały się „prawdziwymi” Gwiazdami ALDI.
Materiały zebrane w ramach zadań na start zostały wykorzystane na profilach społecznościowych ALDI Praca i przedstawiały naszym obserwatorom sylwetki pracowników jako ambasadorów.
HOUSTON! MISJA DO WYKONANIA!
Aktualnie w internecie istotne staje się nie tylko kreowanie strategii marki pracodawcy, ale również angażowanie pracowników w komunikację i promocję. W przypadku ALDI, kluczową rolę w tym temacie odgrywają Ambasadorzy. Ich działania obejmują różne aspekty, odnoszące się zarówno do employer brandingu, jak i zaangażowania w projekty poza HR-owe.
Uczestnicy programu przedstawiają głównie swoje doświadczenia związane z pracą w ALDI. Publikują je zarówno na swoich prywatnych profilach w mediach społecznościowych, w wewnętrznej aplikacji dostępnej dla wszystkich pracowników, jak i poprzez tworzenie treści na kanały ALDI. Udostępniamy ich opinie, wizerunek i twórczość. W ten sposób podkreślamy, że autentyczni pracownicy są twórcami wizerunku ALDI jako pracodawcy, a nie korzystamy z przypadkowych zdjęć dostępnych na ogólnodostępnych platformach ze stockowymi materiałami.
W ramach tworzonych treści, Ambasadorzy ALDI wykonują różnorodne zadania, które obejmują m.in.:
|
Codzienna komunikacja z uczestnikami programu odbywa się za pośrednictwem wewnętrznej aplikacji dla pracowników. Stworzyliśmy w niej grupę dla Ambasadorów, przypominającą popularne grupy na Facebooku, zarówno pod względem wyglądu, jak i funkcjonalności.

Źródło: opracowanie własne ALDI Polska.
MOC PRZEKONYWANIA
Istotnym aspektem w utrzymaniu zaangażowania i motywacji Ambasadora jest wsparcie przełożonego. Jednak jak w ogóle przekonać przełożonego, aby jego pracownik w godzinach pracy brał udział w employee advocacy i wykonywał dodatkowe zadania?
Przede wszystkim warto uświadamiać, że przystąpienie do programu niesie za sobą szereg korzyści, zarówno dla decydujących się na to pracowników, jak i całej organizacji.
Dzięki działalności uczestników programu wzmacniamy siłę przekazu ważnych firmowych komunikatów. Ambasadorowie pełnią istotną rolę w budowaniu świadomości marki pracodawcy, co ma także wpływ na procesy rekrutacyjne.
Dzięki Ambasadorom nasz przekaz jest autentyczny, a właśnie tego na rynku szukają kandydaci.
Ważne
Raport Under the Influence: Consumer Trust In Advertising potwierdził, że aż 89% badanych uważa, że rekomendacje od pracowników są bardziej wiarygodne dla potencjalnych kandydatów niż tradycyjne komunikaty reklamowe.
GWIEZDNE BENEFITY
Pełnienie roli Ambasadora jest wyróżnieniem spośród wszystkich pracowników w firmie. Stanowi dla „Gwiazd ALDI” formę docenienia, co może przełożyć się na ich większe zaangażowanie w działania. Oprócz promowania marki i kształtowania jej wizerunku, uczestnicy otrzymują możliwość:
- szybszego dostępu do informacji o niektórych projektach firmowych,
- uczestnictwa w dodatkowych warsztatach,
- rozwoju w zakresie komunikacji, mediów społecznościowych i wystąpień publicznych,
- promowania swoich osiągnięć i sukcesów,
- budowania relacji, poczucia przynależności i integracji z pracownikami z różnych części Polski,
- posiadania gadżetów, dzięki którym mogą promować markę ALDI, m.in. naszą kolekcję bluz baseballowych, T-shirtów czy skarpetek,
- jako pierwsi, zgłoszenia się do udziału w profesjonalnych pracowniczych sesjach zdjęciowych czy nagraniach filmów,
- budowania marki osobistej i rozpoznawalności, również wśród pracowników ALDI, co nie jest takie proste, gdy pracuje się w firmie zatrudniającej ponad 4,5 tys. osób,
- rozwoju kariery i wzmacniania swojego wizerunku zawodowego.

Źródło: opracowanie własne ALDI Polska.
MISTRZOSTWA W ZAANGAŻOWANIU
Warto zdać sobie sprawę z tego, że zaangażowanie wśród Ambasadorów – chociaż największe na początku – z czasem może jednak maleć. Dlatego też, aby utrzymać ich ciągłą aktywność, należy zaplanować wcześniej konkretne działania, realizowane zgodnie z harmonogramem.
Na początku programu przekazaliśmy Gwiazdom ALDI Boxy Ambasadorów. Box zawierał niezbędne narzędzia, takie jak statyw, lampka do telefonu czy książka o budowaniu marki osobistej. Kolejnym krokiem było zapewnienie szkolenia z ekspertem z dziedziny marketingu i social mediów. Spotkanie dostarczyło Ambasadorom praktyczną wiedzę, a także pozwoliło na poznanie nowych osób w firmie, wymianę doświadczeń i integrację, co napędziło ich do dalszych aktywności.
Następnie zorganizowaliśmy profesjonalną sesję zdjęciową, do której zaprosiliśmy Ambasadorów. Ze względu na różnorodność kategorii w programie, sesja była aktywnością dobrowolną, do której zgłosili się ci uczestnicy, którzy chcieli. Efekty sesji wykorzystujemy w codziennej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
W ALDI Polska od początku programu podkreślamy znaczenie Ambasadora jako osoby reprezentującej markę... i to dosłownie. W kolejnym etapie programu doceniliśmy najbardziej zaangażowane osoby poprzez przekazanie im brandowanych T-shirtów, bluz oraz skarpet. Od tej pory byli chodzącymi wizytówkami z logo ALDI, a my zauważyliśmy dzięki temu więcej ich ambasadorskich, spontanicznych działań.
Jednym ze sposobów na utrzymanie zaangażowania w programie było motywowanie uczestników do prostych aktywności poprzez wzajemne nominacje między pracownikami do ich wykonania. Przykład: W komentarzu napisz, jaki jest Twój ulubiony produkt w ALDI i dlaczego. Oznacz osobę, która tak jak Ty powinna odpowiedzieć na to pytanie. Dzięki wzajemnemu zachęcaniu się do wykonania zadania przez Ambasadorów aktywność w komentarzach była o 25% większa w porównaniu
z innymi postami.

Źródło: opracowanie własne ALDI Polska.
TRUDNA SZTUKA REZULTATÓW
Skuteczność programu ambasadorskiego można ocenić poprzez zastosowanie kilku kluczowych wskaźników wydajności (KPI). Te miary są istotne dla monitorowania i analizy rezultatów programu na różnych poziomach, obejmując aspekty związane z komunikacją wewnętrzną, employer brandingiem oraz rekrutacją. W ALDI Polska kluczowymi KPI są:
- Całkowita liczba publikacji contentu ambasadorskiego wśród wszystkich generowanych treści związanych z marką pracodawcy; umożliwia to dokładne określenie aktywności uczestników w programie.
- Liczba reakcji pod postami, w których angażujemy Ambasadorów; obejmuje ona polubienia, komentarze i udostępnienia, co pozwala na ocenę skuteczności ich wpływu na społeczność online.
- Liczba aktywnych pracowników w programie w stosunku do liczby początkowej Ambasadorów; pokazuje ona, czy ta liczba rośnie lub utrzymuje się na stałym poziomie. To podejście pozwala nam zidentyfikować ewentualne obszary wymagające ulepszeń w samym programie w celu zwiększenia zaangażowania uczestników.
- Wpływ na liczbę aplikacji od potencjalnych kandydatów, co dostarcza istotnych danych dotyczących efektywności programu w kontekście rekrutacyjnym.
Połączenie tych KPI pozwala na dokonanie pełnej oceny skuteczności programu employee advocacy w firmie.
SZEŚĆ PORAD OD #TEAMALDI
Tworzenie efektywnego programu ambasadorskiego wymaga odpowiedniego przygotowania i skupienia się na kluczowych jego elementach. W ALDI aktualnie przygotowujemy wdrożenie już 4. edycji programu ambasadorskiego, a z każdej z nich wyciągamy wnioski i pomysły na optymalizację. Poniżej dzielimy się uniwersalnymi poradami, które mogą wesprzeć wdrożenie employee advocacy:
1. ZAANGAŻUJ ODPOWIEDNIE OSOBY
Porozmawiaj z menedżerami i znajdź osoby z zainteresowaniami w obszarze social mediów, gotowe podzielić się swoimi doświadczeniami zawodowymi na zewnątrz. Następnie przeprowadź casting w ramach komunikacji wewnętrznej, określając jasno, czego i kogo szukasz. Zachęć kreatywnie do udziału, prezentując cel projektu.
Jeżeli Twoja firma ma różne obszary działalności, poszukaj ambasadorów w każdym z nich. Pamiętaj jednak, aby skupić się na pracownikach kluczowych dla Twojego core business.

Źródło: opracowanie własne ALDI Polska.
2. STWÓRZ WSPÓLNĄ PRZESTRZEŃ KOMUNIKACYJNĄ
Daj ambasadorom możliwość wymiany informacji i pomysłów oraz dostarcz wsparcia technicznego. Zastanów się nad wykorzystaniem wewnętrznych narzędzi, dostępnych dla wszystkich pracowników.
3. ZAPEWNIJ DOBRY START
Dostarcz narzędzia, takie jak statyw czy lampa, aby ułatwić ambasadorom tworzenie codziennego contentu. Zorganizuj szkolenie podnoszące umiejętności uczestników i wzmacniające ich pewność w działaniach.
4. BĄDŹ ELASTYCZNY
Moderuj aktywności zależnie od sezonu, ważnych wydarzeń w firmie czy sytuacji rynkowej. Pamiętaj, że okresy intensywnej pracy mogą wpłynąć na dostępność czasową i motywację pracowników.
5. STALE ZBIERAJ FEEDBACK
Regularnie rozmawiaj z pracownikami i reaguj na ich przemyślenia. Dostosowuj aktywności do ich pomysłów i potrzeb, uwzględniając różne okresy, takie jak wakacje czy święta, w których możesz zaplanować mniej aktywności o tematyce zawodowej. Przeprowadź ankietę na zakończenie programu. Jej wyniki pomogą Ci w udoskonaleniu kolejnej edycji.
6. MONITORUJ ZAANGAŻOWANIE
Systematycznie analizuj wskaźniki zaangażowania i miej świadomość, że na początku będzie ono największe. Poszukuj kreatywnych rozwiązań na przeciwdziałanie ewentualnemu spadkowi motywacji. Nie zniechęcaj się! Twoje zaangażowanie w program też ma wpływ na uczestników.

Źródło: opracowanie własne ALDI Polska.
POTĘGA AUTENTYCZNOŚCI
W ALDI Polska wiemy, że autentyczność jest kluczowa w budowaniu employer brandingu. Dlatego nasz program employee advocacy, znany jako „Gwiazdy ALDI”, skupia się na wykorzystaniu potencjału pracowników jako Ambasadorów marki pracodawcy.
Program umożliwia pracownikom aktywne uczestnictwo w kształtowaniu wizerunku firmy poprzez dzielenie się osobistymi i zawodowymi historiami sukcesów oraz eksperckimi wypowiedziami. Nasze wewnętrzne badania wykazują, że publikowanie realnych sylwetek uczestników oraz generowany przez nich content przyciągają najwięcej odbiorców.
Aktywność w programie obejmuje różnorodne kategorie, umożliwiając pracownikom działanie w obszarze ich zainteresowań. Ambasadorzy prezentują treści związane z ich doświadczeniami, opiniami o pracy w ALDI oraz inicjatywami firmowymi.
Program ambasadorski to dynamiczny proces, który wymaga ciągłej uwagi i dostosowywania go do potrzeb pracowników, a także zmieniającego się rynku. Warto w nim postawić na rozwój umiejętności uczestników, integrację oraz tworzenie ich marek osobistych, co również pozytywnie wpływa na budowanie wizerunku firmy, zarówno wobec potencjalnych kandydatów do pracy, jak i klientów.