Czy jesteśmy gotowi do jawności? A może transparentności?

Trendy HR

No właśnie – czy my w ogóle wiemy, na co powinniśmy się przygotowywać? Jedni nadal są przekonani, że tutaj chodzi tylko o obowiązek publikowania widełek w ogłoszeniach, inni sądzą, że teraz będą mieli dostęp do wynagrodzeń szefa czy sąsiada. Ale w dyrektywie nie chodzi o żadną z tych rzeczy. Chodzi w niej o równe wynagradzanie pracowników wykonujących taką samą pracę lub pracę podobnej wartości, bez względu na ich płeć. Czas poradzić sobie z tą dezinformacją, zobaczyć, co tak naprawdę zmienia dyrektywa i czy w ogóle jesteśmy na nią gotowi.

acznijmy od sprawdzenia, jak wygląda sytuacja polskich firm i ich podejścia do tematów wynagrodzeniowych – do porządkowania siatek płac, do budżetów wynagrodzeniowych czy ujawniania tych danych pracownikom lub innym firmom. To może nam pomóc nakreślić stopień przygotowania polskich firm i HR-owców do wejścia w życie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z dnia 10 maja 2023 r. „w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania.” Jak widzimy po samym tytule – nie ma w nim niczego o ujawnianiu wynagrodzeń czy widełek, a jedynie o „mechanizmach przejrzystości”, które mają zapewnić równe wynagrodzenia dla kobiet i mężczyzn za taką samą pracę lub pracę o tej samej wartości (a określenie tego będzie sporym wyzwaniem dla wielu firm).

Przygotowanie strategiczne i budżetowe polskich firm

Patrząc na wyniki raportu z V edycji Badania Analityki HR1, można stwierdzić, że niewiele firm jest przygotowanych na dyrektywę, biorąc pod uwagę uporządkowanie tematów wynagrodzeniowych i całkowicie pomijając ewentualne koszty wyrównania płac, które mogą budzić wątpliwości strony społecznej od 
7 czerwca 2027 r. (czyli w sprawozdaniu za 2026 r.):

  • 29,7% badanych firm deklaruje, że obszar wynagrodzeń jest priorytetem na 2024 r. (5. miejsce wśród celów 2024) względem tylko 19,3% rok wcześniej (6. miejsce wśród celów 2023).
  • 74,1% firm ma strategię wynagradzania, z czego tylko 39% ma strategię stworzoną lub odświeżoną w 2023 r.;
  • 74,5%, jeśli już ma strategię wynagrodzeniową, to deklaruje, że jest ona powiązana ze strategią i celami biznesowymi.
  • Odsetek firm, które podnoszą budżety wynagrodzeniowe, w tym podwyżkowe, maleje: w IV edycji badania ponad 80% deklarowało planowanie wzrostu budżetu 2023 r. względem 2022 r., jednak w V edycji już tylko 73% potwierdziło realnie wzrost budżetu 2023 r. w porównaniu do 2022 r.
  • Plany zmian budżetowych na 2024 r. były jeszcze bardziej zachowawcze: 65% firm planuje wzrostu budżetu wynagrodzeń, 9,3% planuje ich spadek. 52% planuje wzrost całkowitego budżetu HR, a 15% planuje jego spadek. To oznacza, że budżetów na wyrównywanie wynagrodzeń kobiet i mężczyzn wiele firm może nie zabezpieczać.
  • ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy