Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności

29 kwietnia 2020

Zmiany na rynku benefitów pracowniczych w dobie epidemii

28

Epidemia koronawirusa zmieniła tryb życia i pracy milionów Polaków, rzucając wyzwanie setkom pracodawców. Do nowej sytuacji dopasowuje się także rynek świadczeń pozapłacowych. Dziś dobrze znane benefity rozszerzają ofertę online, by na niespotykaną dotąd skalę wspierać aktualne potrzeby pracodawców i pracowników w warunkach domowych. W rezultacie branża przechodzi przyspieszony kurs digitalizacji. W tej perspektywie kryzys związany z epidemią może być równocześnie szansą na ponadprzeciętny rozwój oferty świadczeń pozapłacowych i jeszcze większe możliwości ich personalizacji, zarówno pod kątem firm, jak i pracowników.

Od miesiąca Polacy zostają w domach, gdzie w zmienionych warunkach, głównie korzystając z internetu, starają się realizować niemal wszystkie dotychczasowe aktywności. Tak pracujemy, odpoczywamy, uczymy się, robimy zakupy, korzystamy z rozrywek czy aktywności fizycznej.

- Wbrew pozorom lockdown nie odsunął nas całkowicie od bieżących spraw, znacząco jednak zmienił tryb codziennego funkcjonowania. Miliony Polaków pracują zdalnie w ramach home office, który do niedawna był formą benefitu, a dziś jest koniecznością. Do tej zmiany w błyskawicznym tempie musieli dostosować się zarówno pracownicy, jak i pracodawcy – mówi Adam Waszkowski, dyrektor działu analiz Benefit Systems, firmy będącej twórcą popularnego Programu MultiSport. - Obecny kryzys jest wyzwaniem także dla rynku świadczeń pozapłacowych. Dziś skuteczność benefitów zależy nie tylko od ich trafnego dopasowania do potrzeb, ale także szybkości dostosowywania się do nowych warunków, takich jak możliwość zdalnego świadczenia usług. Nieoczekiwana rewolucja, jaką przyniosła epidemia, nie oznacza, że dotychczasowe potrzeby aktywnych zawodowo Polaków i firm zostały wymazane. Teraz utrzymanie satysfakcjonującego poziomu efektywności, motywacji i zdrowia pracowników będzie jeszcze istotniejsze.

Ogólnopolski home office wyzwaniem

W 2019 r. według badania Confidence Index 52 proc. Polaków deklarowało, że od czasu do czasu chciałoby pracować zdalnie. Obecna sytuacja sprawiła, że home office dla setek firm i tysięcy pracowników stał się standardem bez konkretnych ram czasowych. Choć początkowo takie rozwiązanie może cieszyć, badania dowodzą, że oprócz korzyści, praca zdalna dostarcza także sporo problemów. Międzynarodowe badanie „State of Remote Raport 2020” wskazuje, że 20 proc. osób pracujących poza biurem ma problemy z utrzymaniem efektywnej komunikacji z członkami zespołu, kolejne 20 proc. zmaga się z uczuciem osamotnienia. Poważnym utrudnieniem w trakcie home office może być także poczucie, że w pracy jesteśmy niemal całą dobę. Problem z rozgraniczeniem czasu na obowiązki zawodowe i relaks deklaruje aż 18 proc. badanych. Z kolei 12 proc. zaznacza, że ma trudności z utrzymaniem skupienia na obowiązkach zawodowych w domu. Według sondażu Ariadny z marca 2020 r. blisko 30 proc. Polaków korzystających z pracy zdalnej przyznaje, że obowiązki zawodowe podczas home office pochłaniają więcej czasu niż w biurze. Część aktywnych zawodowo Polaków szuka odpowiedzi na pytanie „jak pracować zdalnie?”. Popularność tego hasła w wyszukiwarce Google od 15 marca 2020 r. o 100 proc. przebiła sumę zapytań z poprzednich 12 miesięcy.

- Aby wesprzeć samopoczucie i efektywność pracowników, a także odpowiedzieć na potrzeby pracodawców Program MultiSport rozszerzył swoją ofertę online o dodatki przydatne w trakcie home office. To głównie materiały edukacyjne z zakresu ergonomii pracy zdalnej, redukcji stresu czy rozwoju kompetencji miękkich. Osoby, które łączą obowiązki zawodowe z opieką nad dziećmi, docenią inspirujące poradniki z propozycjami zabaw dla najmłodszych domowników. Istotnym elementem oferty są także aktywności wspierające czas wolny, takie jak darmowy dostęp do biblioteki ebooków i audiobooków – dodaje dr Adam Waszkowski.

Najpopularniejsze benefity

Wśród benefitów pozapłacowych od lat największą popularnością cieszą się te, które wspierają zdrowy i aktywny tryb życia oraz rozwój umiejętności.

- Obecna sytuacja wzmocniła system wartości i zaangażowanie Polaków w prowadzenie zdrowego trybu życia. To właśnie zwyczaje i oczekiwania społeczeństwa powinny być pierwszą wskazówką doboru efektywnych rozwiązań motywacyjnych – podkreśla Adam Waszkowski.

Analizy Google Trends pokazują, że w marcu 2020 popularność haseł „ćwiczenia w domu” i „kursy online” w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy