Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności

29 kwietnia 2020

Zmiany na rynku benefitów pracowniczych w dobie epidemii

101

Epidemia koronawirusa zmieniła tryb życia i pracy milionów Polaków, rzucając wyzwanie setkom pracodawców. Do nowej sytuacji dopasowuje się także rynek świadczeń pozapłacowych. Dziś dobrze znane benefity rozszerzają ofertę online, by na niespotykaną dotąd skalę wspierać aktualne potrzeby pracodawców i pracowników w warunkach domowych. W rezultacie branża przechodzi przyspieszony kurs digitalizacji. W tej perspektywie kryzys związany z epidemią może być równocześnie szansą na ponadprzeciętny rozwój oferty świadczeń pozapłacowych i jeszcze większe możliwości ich personalizacji, zarówno pod kątem firm, jak i pracowników.

Od miesiąca Polacy zostają w domach, gdzie w zmienionych warunkach, głównie korzystając z internetu, starają się realizować niemal wszystkie dotychczasowe aktywności. Tak pracujemy, odpoczywamy, uczymy się, robimy zakupy, korzystamy z rozrywek czy aktywności fizycznej.

POLECAMY

- Wbrew pozorom lockdown nie odsunął nas całkowicie od bieżących spraw, znacząco jednak zmienił tryb codziennego funkcjonowania. Miliony Polaków pracują zdalnie w ramach home office, który do niedawna był formą benefitu, a dziś jest koniecznością. Do tej zmiany w błyskawicznym tempie musieli dostosować się zarówno pracownicy, jak i pracodawcy – mówi Adam Waszkowski, dyrektor działu analiz Benefit Systems, firmy będącej twórcą popularnego Programu MultiSport. - Obecny kryzys jest wyzwaniem także dla rynku świadczeń pozapłacowych. Dziś skuteczność benefitów zależy nie tylko od ich trafnego dopasowania do potrzeb, ale także szybkości dostosowywania się do nowych warunków, takich jak możliwość zdalnego świadczenia usług. Nieoczekiwana rewolucja, jaką przyniosła epidemia, nie oznacza, że dotychczasowe potrzeby aktywnych zawodowo Polaków i firm zostały wymazane. Teraz utrzymanie satysfakcjonującego poziomu efektywności, motywacji i zdrowia pracowników będzie jeszcze istotniejsze.

Ogólnopolski home office wyzwaniem

W 2019 r. według badania Confidence Index 52 proc. Polaków deklarowało, że od czasu do czasu chciałoby pracować zdalnie. Obecna sytuacja sprawiła, że home office dla setek firm i tysięcy pracowników stał się standardem bez konkretnych ram czasowych. Choć początkowo takie rozwiązanie może cieszyć, badania dowodzą, że oprócz korzyści, praca zdalna dostarcza także sporo problemów. Międzynarodowe badanie „State of Remote Raport 2020” wskazuje, że 20 proc. osób pracujących poza biurem ma problemy z utrzymaniem efektywnej komunikacji z członkami zespołu, kolejne 20 proc. zmaga się z uczuciem osamotnienia. Poważnym utrudnieniem w trakcie home office może być także poczucie, że w pracy jesteśmy niemal całą dobę. Problem z rozgraniczeniem czasu na obowiązki zawodowe i relaks deklaruje aż 18 proc. badanych. Z kolei 12 proc. zaznacza, że ma trudności z utrzymaniem skupienia na obowiązkach zawodowych w domu. Według sondażu Ariadny z marca 2020 r. blisko 30 proc. Polaków korzystających z pracy zdalnej przyznaje, że obowiązki zawodowe podczas home office pochłaniają więcej czasu niż w biurze. Część aktywnych zawodowo Polaków szuka odpowiedzi na pytanie „jak pracować zdalnie?”. Popularność tego hasła w wyszukiwarce Google od 15 marca 2020 r. o 100 proc. przebiła sumę zapytań z poprzednich 12 miesięcy.

- Aby wesprzeć samopoczucie i efektywność pracowników, a także odpowiedzieć na potrzeby pracodawców Program MultiSport rozszerzył swoją ofertę online o dodatki przydatne w trakcie home office. To głównie materiały edukacyjne z zakresu ergonomii pracy zdalnej, redukcji stresu czy rozwoju kompetencji miękkich. Osoby, które łączą obowiązki zawodowe z opieką nad dziećmi, docenią inspirujące poradniki z propozycjami zabaw dla najmłodszych domowników. Istotnym elementem oferty są także aktywności wspierające czas wolny, takie jak darmowy dostęp do biblioteki ebooków i audiobooków – dodaje dr Adam Waszkowski.

Najpopularniejsze benefity

Wśród benefitów pozapłacowych od lat największą popularnością cieszą się te, które wspierają zdrowy i aktywny tryb życia oraz rozwój umiejętności.

- Obecna sytuacja wzmocniła system wartości i zaangażowanie Polaków w prowadzenie zdrowego trybu życia. To właśnie zwyczaje i oczekiwania społeczeństwa powinny być pierwszą wskazówką doboru efektywnych rozwiązań motywacyjnych – podkreśla Adam Waszkowski.

Analizy Google Trends pokazują, że w marcu 2020 popularność haseł „ćwiczenia w domu” i „kursy online” w wyszukiwarce internetowej wzrosła o 200 procent (w porównaniu ze statystykami z marca 2019 r.). Te rozwiązania również znalazły się w nowej ofercie Programu MultiSport. Posiadacze aktywnych kart mogą skorzystać z treningów online przygotowywanych przez markę MultiSport lub z zajęć prowadzonych przez kluby partnerskie w ramach wirtualnych wizyt. Do dyspozycji użytkowników jest także kurs języka angielskiego online.

Aktywność fizyczna i zbilansowana dieta powinny iść w parze

- W marcu 2020 r. dwukrotnie większą popularnością cieszyły się materiały edukacyjne wspierające budowanie zdrowych nawyków - zaznacza dr Adam Waszkowski. - Z kolei w ostatnich dwóch tygodniach marca, czyli w czasie trwania ogólnopolskiej kwarantanny, użytkownicy pobrali dwa razy więcej zindywidualizowanych planów żywieniowych niż przez pierwsze dwa tygodnie tego miesiąca.

Według Health Enhancement Research Organization (HERO) to właśnie sport i dobre odżywianie podnoszą produktywność pracowników nawet o 25 proc., obniżają absencję o kilkanaście do kilkudziesięciu procent, a także pozytywnie wpływają na wzrost zaangażowania (zmiana o ok. 15 proc.)

Wsparcie codzienności w pakiecie od pracodawcy

Benefity pozapłacowe od lat rozszerzane są o rozwiązania zaspakajające różnorodne potrzeby pracowników. Pracodawcy coraz częściej decydują się na finansowanie świadczeń, które wspierają pracowników także w obszarach związanych bezpośrednio z życiem prywatnym. Dziś benefity, które ułatwiają codzienne funkcjonowanie ludzi w zmienionej rzeczywistości, dodatkowo zyskują na znaczeniu. Tę rolę z powodzeniem spełniają programy kafeteryjne, czyli platformy internetowe, za pomocą których pracownicy mogą nabywać produkty i usługi drogą online. Według specjalistów z platformy MyBenefit takie rozwiązanie jest ważne, gdyż środki pieniężne przekazywane przez pracodawców na konto takiej kafeterii pracownicy mogą wykorzystać według własnych, aktualnych potrzeb – robiąc np. zakupy online, wykupując usługi telemedyczne, kontynuując korzystanie z oferty sportowej czy też z różnych form rozrywki dostosowanych do warunków domowych.

***

Kontakt prasowy:

Agnieszka Bemowska, Starszy Specjalista ds. PR, a.bemowska@benefitsystems.pl, tel. 517172559

Kinga Szkutnik, Practum Consulting, kinga.szkutnik@practum.pl, tel. 609 88 44 80

Anna Omelańska, Practum Consulting, anna.omelanska@practum.pl, tel. 666 366 188

Benefit Systems SA działa na polskim rynku od 2001 roku. Spółka jest twórcą programu sportowo-rekreacyjnego MultiSport, który wspiera aktywny i zdrowy tryb życia jego Użytkowników. Karty sportowe zapewniają dostęp do ponad 4 600 obiektów sportowo-rekreacyjnych w ponad 650 miastach na terenie całego kraju. Oferta sportowa jest rozwijana z powodzeniem przez Spółkę również w Czechach, na Słowacji, w Bułgarii, Chorwacji i Grecji. Ważnym obszarem działań Benefit Systems jest promowanie aktywnego stylu życia na każdym jego etapie, dlatego Spółka realizuje inicjatywy wspierające aktywność fizyczną dzieci, dorosłych oraz seniorów.

Przypisy