Rośnie strategiczna rola i wartość HR Business Partnerów

Aktualności

Strategiczne znaczenie HR Business Partnerów wyraźnie rośnie, co znajduje odzwierciedlenie w ich wynagrodzeniach oraz zakresie realizowanych zadań. Kompetencje związane z negocjacjami, strategicznym myśleniem oraz analityką HR stały się kluczowe, ale nie wszystkie firmy wykorzystują w pełni potencjał tej roli – wynika z raportu „Ile zarabia HR Business Partner?”, przygotowanego przez ekspertów Stowarzyszenia Praktyków HR.

Badanie, przeprowadzone na próbie niemal 650 HR Business Partnerów z całej Polski, pokazało, że mediana miesięcznego wynagrodzenia brutto na tym stanowisku wzrosła od 2022 roku o 2 000 zł, osiągając obecnie poziom 13 000 zł. Najwyższe poziomy odnotowują specjaliści z województwa mazowieckiego (14 500 zł brutto). Kluczowe zadania najlepiej wynagradzanych osób koncentrują się wokół rozwoju kompetencji menedżerskich, analizy wskaźników HR oraz strategicznego zarządzania kulturą organizacyjną.

– W naszym badaniu pokazujemy nie tylko poziomy wynagrodzeń HR Business Partnerów, lecz przede wszystkim silne powiązania pomiędzy wysokością wynagrodzenia a kompetencjami oraz realną odpowiedzialnością, jaką niesie za sobą ta rola – wyjaśnia dr Natalia Dernowska-Żaczyk, Head of HR Research & Development w Stowarzyszeniu Praktyków HR, autorka badania. – HR Business Partner to rola strategiczna, która wymaga znacznie więcej niż znajomość narzędzi HR. Wymaga dogłębnego rozumienia biznesu, umiejętności negocjacyjnych i skutecznego wpływania na decyzje – dodaje.

Izabela Mazurek-Turska – Senior People& Culture Business Partner w Booksy, wskazuje dodatkowo na często spotykane nieporozumienia dotyczące roli HR BP:
– Częstym błędem jest mylenie roli HR Business Partnera ze specjalistą HR. Takie uproszczenie prowadzi do frustracji zarówno po stronie samych HR BP, jak i interesariuszy biznesowych. Kompetencje strategiczne, na których opiera się skuteczność HR BP, kształtują się przez lata. Przedwczesny awans na to stanowisko zwykle kończy się rozczarowaniem i stratą wartości dodanej, jaką organizacja mogłaby uzyskać dzięki dojrzałemu partnerstwu HR z biznesem. Skuteczny HR BP musi łączyć wiedzę z obszaru HR z dogłębnym zrozumieniem biznesu, strategicznym myśleniem i umiejętnością budowania partnerskich relacji z liderami.

Choć świadomość roli HR Business Partnera wśród firm wyraźnie rośnie, nadal tylko 17% organizacji w pełni finansuje rozwój zawodowy osób na tych stanowiskach. Większość HR BP częściowo inwestuje w swój rozwój samodzielnie.

– Pamiętam pierwszą edycję raportu – już wówczas dał mi on ważny impuls do przemyślenia własnej ścieżki rozwoju – podkreśla Monika Grabowska, HR Director, OKAM Capital. Zainspirowało mnie to do intensywnej pracy nad kompetencjami biznesowymi, dzięki czemu skuteczniej zaczęłam wspierać liderów, a efektem ubocznym był mój awans. Druga edycja raportu pokazała mi, że świadomość roli HR BP mocno wrosła, co mnie bardzo cieszy. Polecam zapoznanie się z raportem wszystkim HR BP, aby mogli ułożyć sobie ścieżkę rozwoju, która pomoże wejść im na poziom mistrzowski. A także managerom, aby wiedzieli, czego mogą oczekiwać od HR BP. Dobrze wdrożona rola w organizacji przekłada się na realne zyski firmy – dodaje.

Wagę strategicznej roli HR Business Partnerów podkreśla także Piotr Palikowski, Prezes Stowarzyszenia Praktyków HR: – Raport jednoznacznie pokazuje, że wartość roli HR BP w organizacjach stale rośnie. Firmy, które świadomie inwestują w rozwój strategicznych kompetencji swoich HR Business Partnerów, zauważalnie zyskują przewagę rynkową – mówi Prezes SPHR. – HR BP to rola, która realnie wspiera rozwój liderów oraz zwiększa efektywność całej organizacji. Ignorowanie tego trendu to dla firm ryzyko utraty talentów i konkurencyjności na rynku pracy – dodaje.

Na podstawie wyników badania uruchomiono serwis ilezarabiaHRBP.pl, który jest kompleksowym źródłem informacji o wynagrodzeniach, kompetencja oraz zadaniach HR Business Partnerów.

Pełny raport oraz więcej informacji dostępnych jest na stronie: www.ilezarabiahrbp.pl

Kontakt:
dr Natalia Dernowska-Żaczyk
Head of HR Research & Development
natalia.dernowska-zaczyk@sphr.pl
Stowarzyszenie Praktyków HR (SPHR)

Przypisy