Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności

19 czerwca 2018

Polacy chcą więcej pracować zdalnie

0 23

7 czerwca opublikowany został raport z badania „Rynek pracy zdalnej a oczekiwania pracowników. Edycja polska 2018”. Badanie zrealizowała firma Kantar TNS przy współpracy z Remote-How. Wyniki badania wskazują jednoznacznie, że Polacy są bardziej zadowoleni z pracy jeżeli mogą liczyć na możliwość pracy zdalnej.

Celem raportu „Rynek pracy zdalnej a oczekiwania pracowników” jest pokazanie zmian zachodzących na polskim rynku w kontekście pracy, w tym w szczególności pracy zdalnej. Raport przedstawia perspektywę pracownika i pracodawcy, przechodząc przez takie zagadnienia jak obecna sytuacja na rynku pracy, motywacja i czynniki wpływające na zadowolenie z pracy oraz stosunek do pracy zdalnej.

Polacy pracują zdalnie … a przynajmniej Ci, którzy mogą

Wiele organizacji wciąż podchodzi dosyć sceptycznie do pracy zdalnej. Tylko co trzeci Polak może skorzystać z takiego modelu współpracy. Ci, którzy nie mogą obecnie pracować zdalnie, w większości chcieliby to robić. Aż 52% z tych osób twierdzi, że chętnie pracowałaby zdalnie przez zdecydowaną większość czasu, a 33% z nich deklaruje chęć pracy zdalnej do 10 dni w miesiącu. 

„Pracodawcy wciąż niechętnie spoglądają w kierunku pracy zdalnej, a przecież model pracy zdalnej to cały wachlarz możliwości (od sporadycznej pracy z domu i elastycznych godzin, po całkowitą pracę zdalną, bez obowiązku regularnego odwiedzania biura), z którego każda organizacja może wybrać coś co będzie współgrało z jej modelem biznesowym. Niewiele firm świadomie zarządza dzisiaj pracownikami zdalnymi i mam wrażenie, że jest to temat utożsamiany przede wszystkim z firmami IT. Wierzę, że ten trend będzie się zmieniał bo praca zdalna może przynosić wiele korzyści biznesowych od oszczędności przez wzrost efektywności ale i satysfakcji pracowników”  – komentuje Iwo Szapar, założyciel Remote-How.

Polacy, którzy mogą pracować zdalnie, niezależnie od wieku – korzystają z tego. Średnio pracują oni w taki sposób przez 8,5 dnia w ciągu miesiąca. Osoby do 34 roku życia częściej deklarują, że ich firmy umożliwiają pracę zdalną. Może to być związane z tym, że po prostu częściej starają się u pracodawcy o taką możliwość. Niecałe 50% respondentów z tej grupy odpowiedziało, że pracuje zdalnie do 5 dni w miesiącu. Spory odsetek ogółu polskich pracowników pracujących zdalnie (34%) twierdzi, że pracuje tak prawie cały czas.   

Uwaga: praca zdalna uszczęśliwia!

Wśród osób, które mają za sobą doświadczenie pracy zdalnej, 95% ocenia ją pozytywnie lub bardzo pozytywnie. Osoby, które mają możliwość pracy zdalnej deklarują częściej, że są zadowolone ze swojej pracy (90%) niż osoby, które takiej możliwości nie mają (78%). Zadowolenie Polaków z pracy rośnie, jeżeli mogą pracować zdalnie. Wśród „praktyków” pracy zdalnej zadowolenie z pracy zadeklarowało aż 94% badanych. 

„Nasze badanie wyraźnie pokazuje, że trend świadomego konsumenta, który stawia wymagania wobec marek przeniósł się również do relacji pracownik – pracodawca. Osoby zatrudnione chcą mieć podmiotową rolę w strukturze firmy przez wpływ na to gdzie, jak i ile pracują. Oczekują zrozumienia, a w zamian mogą zaproponować większą efektywność i zaangażowanie. Wszystko to przekłada się na wzrost satysfakcji i lojalności wobec pracodawcy. Chcąc pozyskać najlepszych pracowników organizacje muszą otwierać się na model elastycznej współpracy i coraz częściej aktywnie poruszać ten temat podczas rozmów rekrutacyjnych” – dodaje Konrad Siwiński, Strategic Account Manager w Kantar TNS.

Praca zdalna nowym benefitem pozapłacowym

Najpopularniejsze benefity oferowane przez firmy to prywatne ubezpieczenie zdrowotne, wyjazdy integracyjne, elastyczne godziny pracy oraz pakiet sportowy. Tylko jedna na 10 firm oferuje możliwość relokacji z pokryciem kosztów, wyjazd umożliwiający pracę zdalną i podróżowanie (9%) czy możliwość pracy zdalnej dłużej niż 1 tydzień pod rząd (8%). Pracownikom w Polsce podoba się pomysł benefitu, który umożliwiłby im pracę z dowolnego miejsca za granicą przez ustalony okres i którego koszty poniósł by pracodawca. Taki benefit ma więcej zwolenników wśród mężczyzn oraz osób z większych miast. 62% Polaków ocenia, że taki wyjazd mógłby zintegrować zespół, a połowa, że zwiększyłby ich lojalność wobec pracodawcy.

O badaniu „Przyszłość pracy zdalnej 2018”

Badanie „Przyszłość pracy zdalnej 2018” zostało przeprowadzone na próbie 600 pracujących osób w wieku od 20 do 60 lat w maju tego roku. Raport z badania został uzupełniony badaniem jakościowym, w którym wzięli udział pracownicy działów HR. Oficjalna prezentacja raportu miała miejsce podczas największej konferencji online poświęconej pracy zdalnej - The Remote Future Summit 2018. 

Przypisy