Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

24 lipca 2019

Motywowanie pracowników w praktyce CZĘŚĆ 1 : Magiczna formuła na motywację pracowników

0 168

Żadnemu menedżerowi nie trzeba tłumaczyć dlaczego motywacja pracowników jest ważna. Ale jak o nią zadbać? Co na nią wpływa? Internet jest pełen dobrych rad: 14 sprawdzonych strategii na zmotywowanie pracownika, 6 sposobów na zadbanie o motywację pracownika, top 9 czynników wpływających na motywację pracownika, itd., itp. Warto jednak podejść do tematu motywacji inaczej. Zamiast stosowania „złotych rad”, proponujemy podejście oparte o badanie indywidualnego profilu motywacji.

Każdy człowiek jest inny. Ma inne potrzeby, temperament, wartości, cele. Nie powinno więc nikogo dziwić, że coś takiego, jak magiczny sposób na wysoką motywację pracowników, nie istnieje. Dla jednej osoby kluczowe będzie to, aby pracować w warunkach pozwalających na komfortowe godzenie pracy z życiem osobistym. Dla drugiej ważna będzie stabilność i przewidywalność. Dla trzeciej najistotniejszy będzie system wynagradzania powiązany z osiągnięciami w pracy. Z badań przeprowadzonych w skali globalnej przez Instytut Gallupa na próbie ponad miliona pracowników wynika, że wśród najważniejszych czynników wpływających na motywację są dobre relacje z bezpośrednim przełożonym, znajomość oczekiwań wobec pracownika, posiadanie narzędzi niezbędnych do wykonywania pracy, możliwość codziennego wykonywania w pracy tego, co się robi najlepiej. Z kolei według polskich badań prowadzonych przez zespół Niemczyk, Niemczyk, Mądry na próbie 1572 osób z 61 przedsiębiorstw na liście 10 najważniejszych motywatorów znajdują się m.in. poczucie docenienia zaangażowania i sukcesów, dobra atmosfera w miejscu pracy, jasno i konkretnie określone cele i zadania, pewność zatrudnienia oraz możliwość podnoszenia kwalifikacji.

Skoro tych czynników jest tak wiele, to jak zbadać co motywuje konkretnego Tomasza, Jacka, Annę lub Kasię? Najprostszym sposobem jest zwykła rozmowa. Przy okazji rocznego podsumowania, ustalania planu rozwoju czy dedykowana temu konkretnemu tematowi. Jak taką rozmowę poprowadzić? Nie jest wskazane, aby pytać wprost „co motywuje Cię do pracy?”. Tak zadane pytanie brzmi, kolokwialnie mówiąc, „interesownie”. Może pozostawić wrażenie, że naszym nadrzędnym celem jest to, aby pracownik realizował swoje zadania szybciej, efektywniej, sprawniej. W takim sposobie patrzenia na pierwszy plan wysuwa się sama praca a nie człowiek, który ją wykonuje.  
 


Zdecydowanie lepiej zabrzmi pytanie „co jest dla Ciebie ważne w pracy” czy „co sprawia, że dobrze Ci się pracuje”. Warto pytać także o to, co daną osobę denerwuje, czego nie lubi, co ją rozprasza. Dzięki temu dowiemy się, co eliminować lub jakich zachowań, które mogłyby wpłynąć potencjalnie destrukcyjnie na motywację, unikać. Pytania zadane w tej formie stawiają w centrum uwagi człowieka. Samo ich zadanie pozwoli odczuć pracownikowi, że jest dla nas ważny, że jego komfort pracy ma dla nas znaczenie.

Dobrą praktyką jest wplecenie rozmowy mającej na celu rozpoznanie profilu motywacyjnego danej osoby w proces onboardingowy. Dlaczego? Ponieważ w pierwszych dniach, tygodniach w nowej pracy wewnętrzna motywacja jest najwyższa. Jeśli na start współpracy dowiemy się, co pozytywnie wpływa na motywację danej osoby, to będziemy w stanie utrzymać ją na wysokim, początkowym poziomie.

W opisanym powyżej podejściu jest jednak mały haczyk. Zadziała tylko wtedy, jeśli faktycznie wcielimy w życie działania adresujące potrzeby pracowników, o których dowiemy się z rozmowy z nimi. W przeciwnym wypadku efekt może być odwrotny do zamierzonego.

Dla czytelników magazynu HR Business Partner przygotowaliśmy prezent: narzędzie do badania indywidualnego profilu motywacji. Mogą je Państwo pobrać ze strony //inspiracje.katalogmarzen.pl/landing/motywowanie. Zapraszamy!

To pierwszy tekst z cyklu trzech artykułów, w których chcemy podzielić się z Państwem naszymi doświadczeniami w zakresie budowania motywacji i zaangażowania u pracowników. W kolejnym podzielimy się naszymi pomysłami na to, jak sprawić, aby pracownik poczuł, że jest prawdziwie doceniany. Zachęcamy do uważnego czytania. Na zakończenie cyklu ogłosimy konkurs, w ramach którego będą mogli Państwo wygrać voucher na weekend exclusive dla dwojga w jednym z kilkunastu atrakcyjnych hoteli w Polsce oraz voucher do SPA do zrealizowania w jednym z 30 salonów  SPA w największych miastach Polski.

Badanie indywidualnego profilu motywacji

Znajdziesz tam listę najczęściej spotykanych czynniki wpływające na motywację, jako ściągawkę do rozmowy z pracownikiem. Wydrukuj je i wytnij.

Podczas rozmowy z pracownikiem poproś go o ułożenia poszczególnych punktów w kolejności od najważniejszych do najmniej ważnych.

Na koniec zrób zdjęcie i zachowaj je.

I najważniejsze: pamiętaj o wdrożeniu działań, które będą faktycznie oparte o to, co jest ważne dla pracownika!
 

Pytanie konkursowe:

Wymień przynajmniej trzy często spotykane czynniki, wpływające na motywację pracowników - zaproponowane w Checkliście „Badanie indywidualnego profilu motywacji”

Kolejny artykuł ze wskazówkami, jak działać po przeprowadzeniu badania znajduje się TUTAJ

Przypisy