Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

19 maja 2020

Jak zmieniały się benefity w motywacji pracowników i dlaczego to ma znaczenie dziś? CYKL: W ŚWIECIE BENEFITÓW CZ. 1

146

O benefitach mówi się wiele, wciąż przybywa nowych. Chcemy jednak spojrzeć na świadczenia pozapłacowe nieco inaczej. Spójrzmy, jak ewoluowały przez lata, jak się zmieniały i od jakich czynników zależą zmiany i preferencje.

Pierwsze rozwiązania pozapłacowe, motywujące pracowników pojawiły się w PRL – jako dodatki, w zależności od wykonywanego zawodu. Były to deputaty węglowe (które stricte benefitem nie były), darmowe bilety dla pracowników PKP, świąteczne paczki ze słodyczami dla dzieci oraz tak zwane przywileje pracownicze, jak specjalne urlopy dla konkretnych grup zawodowych, darmowe przejazdy transportem publicznym, trzynastki, zniżki na produkty firmowe, dodatki mundurowe czy skrócony czas pracy. Wiele z nich była zarezerwowana dla konkretnych zawodów, na z góry określonych zasadach.

POLECAMY

Rozwój benefitów i sposobów ich przyznania  w obecnym rozumieniu tego słowa pojawił się około 25 lat temu. Na początku poza wymienionymi, dostępne były nagrody pieniężne. Wszelkiego typu premie, nagrody jubileuszowe, barbórki, trzynastki, to dodatkowe rozwiązania, które były dostępne i oczekiwane przez pracowników. Poza wymienionymi były to również komfortowe dobra materialne, jak samochód, z możliwością korzystania po godzinach pracy i dofinansowaniem paliwa, kiedyś pager, potem telefon służbowy i tablet.

Pierwszy wielki przełom w postrzeganiu benefitów

Przełomowe okazały się pierwsze lata po 2000 roku i wprowadzenie opieki medycznej oraz  kart sportowych. Rozwój działań prozdrowotnych, kart na siłownię, opieki medycznej oraz ubezpieczenia na życie były i są nadal wysoko postrzegane przez pracowników, czego dowodzi wiele raportów i ankiet przeprowadzonych wśród pracowników.[1] Im bardziej rozwijał się rynek pracy, spadało bezrobocie i rosła zamożność społeczeństwa, tym bardziej ewoluowały potrzeby pracowników od tych materialnych, które uzupełniały ich podstawowe potrzeby, do tych związanych z rozwojem osobistym, komfortem, pasją, spędzeniem wolnego czasu. Stawaliśmy się bogatsi, bardziej świadomi, a do rynku pracy zaczęły dołączać nowe pokolenia.

Nowe pokolenia, czyli dynamiczny rozwój rynku pracownika

Rozwój benefitów łączy się właśnie z czynnikami takimi, jak zmiana / nasycenie potrzeb społeczeństwa, nowy typ pracowników na rynku pracy a także inspiracje z innych rynków. Jeszcze około 10 lat temu najbardziej znane świeże benefity związane były z otrzymaniem kart przedpłaconych do wybranych sklepów, kart na siłownię, wyjazdem zespołowym lub indywidualnym – jak dofinansowanie lub voucher na wyjazd. Przez ostatnie lata te świadczenia dynamicznie ewoluowały. Przykłady:

  • materialne, związane z dofinansowaniem szkoleń, rozwoju osobistego, nauki języków,
  • związane z organizacją pracy: jak też szeroko pojętej, jak praca zdalna, elastyczne godziny pracy, dodatkowe urlopy, własny asystent/ usługa cosierge,
  • dotyczące przestrzeni biurowej, jak: możliwość przyjścia do pracy z psem, owocowe dni, pokoje relaksu, wyposażenie stołówek w jedzenie i napoje, wygodne miejsca pracy, jak sterowane biurka, piłki etc, darmowe lunche, przedszkola i żłobki dla dzieci,
  • niematerialne, jak możliwość rozwoju hobby, pasji zawodowych,
  • korzystanie z relaksu, SPA, przeżyć ekstremalnych, jak skoki, loty, szybka jazda
  • możliwość uczestniczenia w życiu kulturalnym, poprzez bilety na koncerty, występy, eventy,
  • spędzenie wartościowego czasu z rodziną, jak bilety do parku rozrywki czy na zajęcia dla dzieci.

Zmiana podejścia do pracowników krokiem milowym w motywacji

Wzrosła też świadomość holistycznego podejścia do pracowników, z założeniem, że dobry szef i dobra relacja w pracy, jest najlepszym benefitem dla pracowników i  tu mam na myśli wzrost świadomości roli feedbacku, motywacji, docenienie, szerokich programów motywacyjnych, godzin konsultacji, dostępności i zwykłej ludzkiej rozmowy, zasady otwartych drzwi i partnerskiego podejścia.

Co czeka nas w kolejnych latach?

Jak będą ewoluowały benefity po koronawirusie – to dopiero się przekonamy. Na pewno wzrośnie świadomość roli pracy zdalnej, nie tylko jako benefitu, ale też sposobu zarządzania ryzykiem. Trudna sytuacja gospodarcza wielu firm będzie wymagała w tym czasie, szczególnie dobrej komunikacji, ludzkiego bycia z pracownikami i wspierania ich zaangażowania.


 

Na przestrzeni półwiecza rola benefitów diametralnie się zmieniła.


Nowe wyzwania dla menagerów i pracodawców

Ciekawe zjawisko, z którym się będziemy mierzyć, to work-life balance w nieco innej odsłonie. Pracując wciąż w domu, ciężko rozdzielić przestrzeń prywatną od zawodowej i tu wsparcie pracowników na pewno będzie bardzo ważne. Nie zmienia to faktu, że pracownicy, nadal potrzebują motywacji, integracji z zespołem i kontaktu z przełożonym – stąd warto pamiętać o prostych rzeczach, jak rozmowa telefoniczna, rozmowa video, słowo wsparcia i docenienia.

Poradnik „Jak dostosować benefity do pracowników”

Przygotowaliśmy dla Państwa poradnik, w którym wskazujemy jak dostosować benefity do potrzeb różnych grup pracowników. Znajdziecie tam Państwo szereg znanych, ale też świeżych rozwiązań i nasze propozycje wdrożenia, w zależności od tego, pracownicy jakich grup pracują w Państwa organizacji. Dodatkowo dołączyliśmy propozycje benefitów podczas przymusowej pracy zdalnej, Należy wciąż pamiętać, że każdy jest inny i tam, gdzie to możliwe wziąć pod uwagę osobiste preferencje.

Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj nagrodę o wartości 500 zł

Poradnik, to nie tylko kompendium wiedzy. Znajdziecie w nim również odpowiedź na pytanie konkursowe:

„Jakie 3 benefity z grupy C wydają Ci się najbardziej ciekawe i dlaczego? Uzasadnij wypowiedź, odnosząc się do swoich doświadczeń zawodowych”.

Poradnik można pobrać TUTAJ

Wszystkie zasady konkursu dostępne są tu. Konkurs trwa do 30.06. Do wygrania są karty prezentowe do serwisu Katalog Marzeń. Zachęcamy do lektury i do wzięcia udziału w konkursie!

Przypisy