Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

19 maja 2020

Jak zmieniały się benefity w motywacji pracowników i dlaczego to ma znaczenie dziś? CYKL: W ŚWIECIE BENEFITÓW CZ. 1

73

O benefitach mówi się wiele, wciąż przybywa nowych. Chcemy jednak spojrzeć na świadczenia pozapłacowe nieco inaczej. Spójrzmy, jak ewoluowały przez lata, jak się zmieniały i od jakich czynników zależą zmiany i preferencje.

Pierwsze rozwiązania pozapłacowe, motywujące pracowników pojawiły się w PRL – jako dodatki, w zależności od wykonywanego zawodu. Były to deputaty węglowe (które stricte benefitem nie były), darmowe bilety dla pracowników PKP, świąteczne paczki ze słodyczami dla dzieci oraz tak zwane przywileje pracownicze, jak specjalne urlopy dla konkretnych grup zawodowych, darmowe przejazdy transportem publicznym, trzynastki, zniżki na produkty firmowe, dodatki mundurowe czy skrócony czas pracy. Wiele z nich była zarezerwowana dla konkretnych zawodów, na z góry określonych zasadach.

Rozwój benefitów i sposobów ich przyznania  w obecnym rozumieniu tego słowa pojawił się około 25 lat temu. Na początku poza wymienionymi, dostępne były nagrody pieniężne. Wszelkiego typu premie, nagrody jubileuszowe, barbórki, trzynastki, to dodatkowe rozwiązania, które były dostępne i oczekiwane przez pracowników. Poza wymienionymi były to również komfortowe dobra materialne, jak samochód, z możliwością korzystania po godzinach pracy i dofinansowaniem paliwa, kiedyś pager, potem telefon służbowy i tablet.

Pierwszy wielki przełom w postrzeganiu benefitów

Przełomowe okazały się pierwsze lata po 2000 roku i wprowadzenie opieki medycznej oraz  kart sportowych. Rozwój działań prozdrowotnych, kart na siłownię, opieki medycznej oraz ubezpieczenia na życie były i są nadal wysoko postrzegane przez pracowników, czego dowodzi wiele raportów i ankiet przeprowadzonych wśród pracowników.[1] Im bardziej rozwijał się rynek pracy, spadało bezrobocie i rosła zamożność społeczeństwa, tym bardziej ewoluowały potrzeby pracowników od tych materialnych, które uzupełniały ich podstawowe potrzeby, do tych związanych z rozwojem osobistym, komfortem, pasją, spędzeniem wolnego czasu. Stawaliśmy się bogatsi, bardziej świadomi, a do rynku pracy zaczęły dołączać nowe pokolenia.

Nowe pokolenia, czyli dynamiczny rozwój rynku pracownika

Rozwój benefitów łączy się właśnie z czynnikami takimi, jak zmiana / nasycenie potrzeb społeczeństwa, nowy typ pracowników na rynku pracy a także inspiracje z innych rynków. Jeszcze około 10 lat temu najbardziej znane świeże benefity związane były z otrzymaniem kart przedpłaconych do wybranych sklepów, kart na siłownię, wyjazdem zespołowym lub indywidualnym – jak dofinansowanie lub voucher na wyjazd. Przez ostatnie lata te świadczenia dynamicznie ewoluowały. Przykłady:

  • materialne, związane z dofinansowaniem szkoleń, rozwoju osobistego, nauki języków,
  • związane z organizacją pracy: jak też szeroko pojętej, jak praca zdalna, elastyczne godziny pracy, dodatkowe urlopy, własny asystent/ usługa cosierge,
  • dotyczące przestrzeni biurowej, jak: możliwość przyjścia do pracy z psem, owocowe dni, pokoje relaksu, wyposażenie stołówek w jedzenie i napoje, wygodne miejsca pracy, jak sterowane biurka, piłki etc, darmowe lunche, przedszkola i żłobki dla dzieci,
  • niematerialne, jak możliwość rozwoju hobby, pasji zawodowych,
  • korzystanie z relaksu, SPA, przeżyć ekstremalnych, jak skoki, loty, szybka jazda
  • możliwość uczestniczenia w życiu kulturalnym, poprzez bilety...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy