Rekrutacja nowego pracownika od biura nieruchomości to proces, który powinien się zacząć od analizy potrzeb przedsiębiorcy. Chęć rozwoju firmy i łatwiejszego pozyskiwania nowych klientów sprawia, że potrzebne są nowe osoby o określonych kompetencjach.
Zdefiniowanie potrzeb
Pierwszym krokiem w rekrutacji agentów nieruchomości jest zdefiniowanie profilu idealnego kandydata. Przedsiębiorca musi określić, jakie cechy powinien posiadać nowy pracownik i jaki będzie jego zakres obowiązków. Jest to kluczowy element, który pozwoli na przygotowanie odpowiedniego ogłoszenia o pracę, a później umożliwi właściwą weryfikację kandydatów.
Trudno będzie znaleźć osobę, która będzie miała wszystkie cechy idealnego agenta nieruchomości, warto jednak określić swoje oczekiwania. Osoba, która może się sprawdzić w tej roli, powinna:
- być komunikatywna, czyli posiadać umiejętność skutecznego komunikowania się z klientami, inicjowania rozmowy i podtrzymywania komunikacji w sposób dopasowany do stylu klienta;
- być aktywna i samodzielnie wychodzić z inicjatywą szukania nowych klientów zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających nieruchomości;
- mieć dużą wiedzę na temat rynku nieruchomości, zarówno lokalnego, jak i znać aktualne trendy, prognozy, sytuację ekonomiczną w kraju oraz obowiązujące regulacje prawne;
- mieć zdolności negocjacyjne na wysokim poziomie, dzięki czemu w łatwy sposób będzie prowadzić rozmowy z klientami i kontrahentami;
- być profesjonalna w swoich działaniach, dbać o wizerunek firmy i postępować zgodnie z etyką zawodową.
Warto przy tym pamiętać, że rozwój niektórych umiejętności oraz zdobywanie potrzebnej wiedzy, to czasami długotrwały proces. Trudno oczekiwać, żeby młoda osoba miała ekspercką wiedzę i kilkuletnie doświadczenie. Czasami warto zainwestować w pracownika, który posiada zapał do pracy i wykazuje zaangażowanie w rozwijaniu innych umiejętności.
Atrakcyjne ogłoszenie
Dobre ogłoszenie o pracę powinno być atrakcyjne i wyróżniać się spośród innych ofert. Musi również zawierać wszelkie niezbędne informacje, które zachęcą kandydatów do składania aplikacji. Poprawnie przygotowane ogłoszenie powinno zawierać:
- jasny i zrozumiały tytuł z określeniem stanowiska, na jakie poszukujemy pracowników,
- szczegółowy opis stanowiska z informacją o obowiązkach i zakresie odpowiedzialności pracownika,
- wymagania, jakie musi spełniać kandydat do pracy: posiadane wykształcenie, wiedza i umiejętności oraz doświadczenie na podobnym stanowisku,
- dodatkowe korzyści i benefity oferowane przez pracodawcę.
W ogłoszeniu powinna się też znaleźć informacja o rodzaju zawieranej umowy, systemie wynagradzanie i jego wysokości, godzinach pracy, czy systemie szkoleń i rozwoju agenta.
Różne drogi dotarcia do kandydatów
Im większe grono osób odpowiadających naszemu profilowi pracownika dowie się o prowadzonej przez nas rekrutacji, tym większe szanse, że zakończy się ona powodzeniem.
W swojej pracy agenci nieruchomości bardzo często bazują na klientach z polecenia, więc ta droga może okazać się równie skuteczna w przypadku poszukiwania pracownika. W pierwszej kolejności warto wykorzystać swoją sieć kontaktów, aby przez rodzinę, znajomych, współpracowników, czy partnerów biznesowych dotrzeć do osób, które sprawdzą się w nowej roli.
Do rekrutacji warto wykorzystać też media społecznościowe, które dzięki dużym zasięgom docierają do szerokiego grona potencjalnych kandydatów. Facebook, Instagram czy LinkedIn oprócz promowania ofert pracy można wykorzystać również do budowania wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy.
Niezastąpione w całym procesie będą również popularne, ogólnopolskie portale z ofertami pracy. Dzięki nim będziemy mogli dotrzeć do szerokiego grona dobrze sprofilowanych kandydatów, a funkcjonalne systemy ułatwią nam weryfikowanie aplikacji i kontakt z wybranymi osobami.
Selekcja kandydatów
Proces rekrutacji może być długotrwały. W tej branży wiele zależy od obszaru, na którym działamy. Biorąc pod uwagę aktualną sytuację na rynku pracy, może się okazać, że mimo wielu aplikacji nie będziemy mieli wielu kandydatów spełniających nasze oczekiwania.
Pierwszym krokiem jest szczegółowa weryfikacja CV kandydatów. Na ich podstawie poznamy wykształcenie, doświadczenie, kwalifikacje i umiejętności. Zadeklarowane w CV dan będziemy później mogli zweryfikować na spotkaniu z wybranymi kandydatami.
Kolejny etap to rozmowa kwalifikacyjna. Chociaż w ciągu kilkudziesięciu minut trudno będzie dobrze poznać kandydata, to już pierwsze wrażenie będzie mogło o nim dużo powiedzieć. W podobny sposób jak pracodawca, będą go odbierać również przyszli klienci.
W czasie rozmowy warto zadać kilka szczegółowych pytań na temat danych zawartych w CV i zweryfikować podstawowe umiejętności, które będą potrzebne w czasie pracy z klientami na rynku o dużej konkurencji.
W czasie spotkania powinniśmy ocenić wiedzę, umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne. Dodatkowym źródłem informacji dla pracodawcy mogą być testy z wiedzy o rynku i obowiązujących przepisach oraz zadania praktyczne polegające na przygotowaniu scenariusza rozmowy, przeprowadzeniu negocjacji, czy prezentacji nieruchomości.
Onboarding
Warto pamiętać, że proces rekrutacji nie kończy się z chwilą znalezienia pracownika i zawarcia z nim umowy. Od procesu onboardingu, czyli wprowadzenia go do firmy zależy, jak szybko pracownik pozna zasady działania przedsiębiorstwa i nauczy się obowiązujących procesów.
Onboarding związany jest również z poznaniem innych współpracowników oraz odbyciem szkoleń niezbędnych do rozpoczęcia aktywnych działań.
Ze względu na to, że proces rekrutacji i wdrożenia wiąże się z dodatkowymi obowiązkami i poświęceniem czasu przez właściciela biura nieruchomości lub innych jego pracowników, warto zadbać o zadowolenie i właściwą motywację nowego pracownika. W innym przypadku może się okazać, że po krótkim czasie będziemy zmuszeni powtórzyć cały proces. Więcej porad na temat prowadzenia biura nieruchomości znajdziesz w sekcji Porady dla profesjonalistów na Nieruchomosci-online.pl.