Co powinna zawierać dobra strona firmowa?

Materiały partnera

Według Internet Live Stats, istnieje około 1,5 miliarda stron WWW, z czego 200 mln to witryny aktywne. Podczas budowania strony internetowej powinna Cię interesować przede wszystkim jej skuteczność w pozyskiwaniu zapytań od klientów i sprzedaży. Ważne jest projektowanie serwisu pod kątem użytkownika i spełniania jego potrzeb. Co powinna zawierać dobra strona?

Witryna firmy – na co zwrócić uwagę?

Badania pokazują, że użytkownicy dają Ci niewiele czasu na zrobienie pierwszego wrażenia. Masz na to średnio zaledwie 50 milisekund. To nie oznacza jednak, że po upływie tego czasu od razu zamykają stronę. Według danych Contentsquare, uwzględniających różne branże, średni czas przebywania na stronie wynosi 55 sekund. Aby użytkownik poświęcił go Twojej witrynie, najpierw musisz go do tego zachęcić. Do tego strona powinna być zbudowana tak, abyś miał szanse w walce o najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google czy odpowiedziach generowanych przez LLM-y, np. ChatGPT lub Gemini.

Nawigacja, która ułatwia poruszanie po stronie

Powinna być intuicyjna, logiczna i przejrzysta. Korzystaj z powszechnie stosowanych nazw zakładek, takich jak „O nas” czy „Kontakt”. Zgodnie ze standardami projektowania, logo powinno znaleźć się po lewej stronie ekranu. Najlepiej będzie, jeśli w menu głównym będzie 5-7 opcji. Jeśli masz ich więcej, utwórz menu rozwijane. Dobrym przykładem jest witryna software house Smartbees, która na stronie głównej prezentuje kilka głównych możliwości w menu, a pozostałe są widoczne po rozwinięciu.

Warto, aby na stronie znajdowała się również nawigacja okruszkowa, czyli „breadcrumbs” – dzięki niemu użytkownik łatwo odnajdzie się w strukturze witryny i bez problemu przeniesie się do wybranego poziomu w strukturze.

Postaw na język korzyści i konkretów

Użytkownik zazwyczaj nie zapoznaje się szczegółowo z treściami, które znajdzie na stronie internetowej, a jedynie „skanuje” content. Treści powinny skupiać się na konkretach – pokazywać userowi, co zyska, jeśli zdecyduje się na Twój produkt lub usługę. Stawiaj na zwięzły i konkretny język. Nie pisz, że oferta jest najlepsza – przedstaw rzeczywistą korzyść. Postaw na chwytliwe nagłówki i krótkie akapity, a najważniejsze informacje wyróżnij pogrubioną czcionką.

CTA, czyli wezwanie do działania

Dodaj przycisk CTA, aby zachęcić użytkownika do określonej czynności. Treść wezwania do działania powinna być dopasowana do miejsca na stronie. Weź pod uwagę, jaki jest główny cel. Może nim być np. dotarcie do zakładki „Kontakt”. Ogromne znaczenie ma etap w lejku sprzedażowym, na którym znajduje się potencjalny klient. Jeśli użytkownik dopiero buduje swoją świadomość i zapoznaje się z Twoją ofertą, zachęcanie do kontaktu może niepotrzebnie odwrócić jego uwagę. Lepiej wtedy przekierować go do opinii lub sprawdzonych zastosowań produktu.

CTA wymaga testowania – nawet niewielka zmiana może zrobić różnicę. Przykładem jest sklep DeWALT, który zamiast „Buy Now” zastosował „Shop Now”. Okazało się, że pierwsze CTA miało o 17% większą klikalność, a nieprzemyślana zmiana przyczyniła się do bardzo dużego spadku przychodu.

Zbieżność wyglądu strony z identyfikacją wizualną marki

Witryna jest częścią identyfikacji wizualnej, więc spójność designu jest niezbędna. Budując stronę, projektant powinien wziąć pod uwagę księgę znaku marki, która określa wygląd logo, kolorystykę i możliwe do zastosowania czcionki.

Witryna musi być przejrzysta. Należy wykluczyć elementy, które rozpraszają uwagę i nie wnoszą żadnej wartości. Użytkownik powinien skupić się na Twojej ofercie i CTA. Warto testować, czy rzeczywiście tak jest – służą do tego mapy ciepła, dzięki którym ustalisz, na co user zwraca uwagę. Jednym z najlepszych narzędzi, które pomogą Ci to ustalić, jest Hotjar.

Optymalizacja pod kątem wyników wyszukiwania Google

Witryna powinna być zoptymalizowana pod kątem technicznym. Obejmuje to m.in.:

  • szybkie ładowanie;
  • wyniki wskaźników Core Web Vitals (dotyczą szybkości i wydajności);
  • brak błędów związanych z indeksowaniem, np. nieistniejących stron (404);
  • dopracowanie wewnętrznego linkowania, czyli odnośników prowadzących do kluczowych elementów oferty;
  • zdjęcia wysokiej jakości, ale zajmujące małą powierzchnię (optymalnie 100-200 KB) i z uzupełnionym tagiem alt, czyli opisem zawartości fotografii;
  • dostosowanie treści pod słowa kluczowe wyszukiwane przez użytkowników; najważniejsze frazy powinny znajdować się w tytule strony (tag ), jej opisie (), nagłówkach H1-H6 i akapitach.

To tylko niektóre z elementów, jakie należy wziąć pod uwagę podczas optymalizacji strony pod kątem SEO.

Optymalizacja treści pod LLM-y

Zadbaj o to, by content był wykorzystywany w odpowiedziach wyświetlanych przez m.in. ChatGPT i Gemini. W wielu aspektach optymalizacja pod LLM-y łączy się z optymalizacją SEO. Przestrzegaj następujących zasad:

  • nie twórz kwiecistych wstępów – pierwszy akapit rozpoczynaj od zwięzłej odpowiedzi na pytanie z nagłówka;
  • unikaj odniesień do wcześniejszych treści, np. „jak wspomnieliśmy wyżej”;
  • używaj prostych, krótkich zdań, bez języka akademickiego;
  • zawsze definiuj specjalistyczne terminy;
  • twórz akapity składające się z 2-4 zdań;
  • korzystaj z list i tabel;
  • używaj nagłówków w formie pytań i pamiętaj o odpowiedniej hierarchii nagłówków (H1->H2->H3 itd.).

To bardzo ważne czynniki, jeśli chodzi o optymalizację pod LLM-y, choć jest ich jeszcze więcej.

Portfolio lub case studies

Przedstaw efekty swojej pracy. Zaprezentuj rezultaty realizowanych usług czy zastosowania produktów. Jeśli wykonujesz usługi remontowe, pokaż, jak wyglądało dane pomieszczenie przed Twoją pracą i po niej. Fotograf może zamieścić przykładowe zdjęcia, a DJ – fragmenty prowadzonych przez siebie imprez.

Zastanów się, co zaprezentować, aby zachęcić do współpracy. Oczywiście muszą to być prawdziwe realizacje. Jeśli masz za sobą zlecenia dla znanych marek, warto się tym pochwalić potencjalnym klientom. Pamiętaj jednak, że takie treści mogą pojawić się na stronie wyłącznie po uzyskaniu zgody na ich publikację.

Przypisy