Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat Numeru

2 kwietnia 2021

NR 21 (Marzec 2021)

#CEOforOneMonth, czyli jak kreatywnie zatrudniać młode pokolenie? Na przykładzie The Adecco Group

14

Chociaż globalny program CEO for One Month prowadzony przez The Adecco Group funkcjonuje na rynku od 2014 r., niezmiennie przyciąga uwagę tysięcy osób. Co sprawia, że kandydaci nie tracą zainteresowania tą rekrutacją, a także w jaki sposób jest prowadzona, że osoby zaangażowane i odpowiedzialne za ten projekt od kilku lat, co roku traktują go jako ciekawe wyzwanie?

We wszystkich dotychczasowych edycjach realizowanych w blisko pięćdziesięciu krajach świata w programie CEO for One Month wzięło udział niemal milion młodych osób. Wszyscy  uczestnicy stali się jednocześnie ambasadorami programu i Grupy Adecco. W tym roku przygotowujemy się do ósmej edycji i nadal nam się nie nudzi! 

POLECAMY

Założenia programu – na szczyt od góry

Zainicjowany kilka lat temu program ma na celu walkę z bezrobociem wśród młodych ludzi oraz zwrócenie uwagi na ich sytuację na rynku pracy. W tej chwili prowadzony jest równolegle w blisko pięćdziesięciu krajach. Na świecie oraz w Polsce jest wiele programów aktywizujących różne obszary zawodowe i społeczne. W The Adecco Group postawiliśmy jednak na konkretną grupę i zaczęliśmy wspierać młodych ludzi, którzy w dynamicznie zmieniającym się świecie zmierzyli się z trudami na starcie zawodowym, doświadczyli bezrobocia, trudnych wyborów, ale także ogromnej presji i oczekiwań, stawianych także samym sobie. 
Dzięki rekrutacji prowadzonej przede wszystkim wśród studentów i absolwentów młodzi ludzie mogą rozpocząć karierę nietypowo, bo od najwyższego stanowiska w firmie. Poprzez taką inicjatywę Grupa Adecco tworzy szansę, aby finalista rozpoczął z nami, a często w ogóle swoją karierę zawodową od stanowiska najwyższego szczebla. 
Wybrana osoba przez kilka tygodni jest zaangażowana we wszystkie zarządowe inicjatywy, przyglądając się organizacji z lotu ptaka. Nadal jako nieliczni dajemy szansę kandydatom, by właśnie w taki szczególny sposób rozpoczęli swoją drogę zawodową, włączając ich w spotkania zarówno wewnętrzne na każdym szczeblu, z pracownikami, jak i te prowadzone z klientami, także najważniejszymi. 
Mówiąc o programie, zwracamy szczególną uwagę rynku na problem nieprzystosowania młodych ludzi do oczekiwań pracodawców i inicjujemy dyskusję na ten temat. Młode osoby ze względu na brak doświadczenia są szczególnie narażone na pozostawanie długo bez pracy lub utrzymywanie takiej, która nie daje im szansy na upragniony, kierunkowy rozwój. 
Świat pędzi jak szalony. Ile razy rozmawialiśmy o paradoksie trudu znalezienia satysfakcjonującej pracy ze względu na brak doświadczenia oraz niemożności rozwoju kompetencji ze względu na trud znalezienia pracy, która to doświadczenie pozwoliłaby zdobywać? W The Adecco Group robimy wszystko, co w naszej mocy, aby być poza tym błędnym kołem. 
Świadomie, a wręcz z premedytacją otwieramy się na perspektywę osób, które dopiero wchodzą na rynek pracy. To oni już niebawem będą stanowili o sile rynku pracy, a także będą nim zarządzali. Dla nas to także doskonała okazja, by spojrzeć na codzienne działania operacyjne, zderzyć dylematy ze świeżą perspektywą, na którą nasz finalista nakłada swoją odmienną wizję. Możemy sprawdzić, co młodzi ludzie mają do powiedzenia o biznesie już teraz. 
Przy okazji CEO for One Month warto wspomnieć o innym globalnym programie, który realizujemy także w oparciu o lokalne pomysły, koncentrując się na młodych talentach, czyli o Experience Work Day. Podczas jednego, ustalonego na całym świecie dnia otwieramy biura nie tylko dla ciekawskich, lecz także pragnących podzielić się swoją pespektywą. Pokazujemy, jak działamy, dzielimy się swoim warsztatem, zapraszamy „do środka”, zachęcając tych, których zainteresowaliśmy, do pozostania w naszych szeregach w ramach programu stażowego. Warto mieć rękę na pulsie w zakresie tego, co młodzi myślą, co skłania ich do podejmowania decyzji.
Zacznijmy jednak od początku.

Czy to jest warte wysiłku – perspektywa kandydata

Jedną z flagowych zasad The Adecco Group jest hasło „Nauczymy się!”. Jest ono głęboko zakorzenione w naszej kulturze organizacyjnej. Możliwość zajęcia fotela prezesa na kilka tygodni daje niewątpliwie wyjątkową perspektywę i znacząco poszerza horyzonty. 
Każda zainteresowana osoba może aplikować, aby powalczyć o udział w programie na poziomie lokalnym, w swoim lub wybranym przez siebie kraju. Warunkiem jest posiadanie prawa do zatrudnienia w danym państwie. Zaszczytny tytuł finalisty oraz zarządzanie firmą przez kilka tygodni, może być początkiem dłuższej przygody. Każdy z lokalnych, młodych CEO ma bowiem szansę powalczyć z najlepszymi uczestnikami z całego świata w wyścigu o fotel Alaina Dehaze – CEO całej Grupy Adecco, w szwajcarskiej centrali firmy w Zurychu. Specjalnie dla dziesięciu finalistów organizowany jest dodatkowy, tygodniowy bootcamp, na którym spotykają się wyróżnione osoby.
Nasi laureaci doświadczają w praktyce tego, jak złożona, ważna oraz odpowiedzialna jest praca menedżera. Dostrzegają, że zarządzanie ludźmi to nie tylko przywileje, ale przede wszystkim ogromna odpowiedzialność – za ludzi, za wynik, za cele. Nie bez znaczenia pozostaje działanie zgodne z literą prawa oraz przestrzeganie, czy wręcz kształtowanie wewnętrznych zasad w firmie. 
Młody prezes nie jest tylko cieniem obserwującym ruchy dyrektora generalnego. Wybrana osoba ma faktyczny wpływ na naszą organizację – oczywiście pod czujnym okiem i z pełnym wsparciem kadry menedżerskiej. Jeden z naszych uczestników podsumował kiedyś, że udział w programie uświadomił mu różnicę między szefem wydającym polecenia a prawdziwym liderem inspirującym zespoły do działania i nadającym kierunek rozwoju całej organizacji.
Wszyscy kandydaci mają szansę dowiedzieć się czegoś o sobie podczas procesu selekcji, niezależnie od tego, czy awansują do kolejnych rund, czy nie. Na etapie finałowej trójki nie ma już przegranych czy wygranych. Warto też dodać, że na CEO for One Month, poza angażującą i wybitnie ciekawą pracą, czeka odpowiednie wynagrodzenie około 20 tys. zł brutto oraz samochód, wspierający wykonywanie codziennych obowiązków podczas wizyt w naszych biurach w Polsce. 

Klucz do wyboru

Kandydaci na stanowisko CEO for One Month nie muszą mieć określonego stopnia naukowego ani prezentować na starcie szczególnej biegłości w liczbach. Mogą dopiero zaczynać przygodę z komunikacją oraz social mediami. Nie oceniamy nikogo poprzez liczbę obserwujących w mediach społecznościowych. To, czego wypatrujemy, to prawdziwe osobowości, entuzjastyczni kreatorzy otaczającej ich rzeczywistości. Otwarci na naukę każdego dnia, dostosowujący się do szybko zmieniającego się świata pracy i w razie potrzeby opuszczający swoją strefę komfortu. Często są to osoby wiążące swoją przyszłość z pracą w międzynarodowych firmach, nie jest to jednak regułą. Zwyciężają ci, którzy marzenie o pracy na najwyższych stanowiskach łączą z ogromną dawką pokory, aby zbierając doświadczenia, stawiać krok po kroku na ścieżce do tak odpowiedzialnej funkcji.
Analizując dane międzynarodowe, można zaobserwować, że od początku programu setki naszych kandydatów znalazło swoje miejsce w Grupie Adecco. Niezależnie od tego, czy głównym zainteresowaniem jest HR, analiza danych, sprzedaż, zarządzanie czy jakakolwiek inna dziedzina, istnieje duża szansa, że program pomoże wejść do Grupy Adecco lub w progi któregokolwiek z naszych klientów lub partnerów biznesowych. Korzyści ze zgłoszenia do programu mogą wynieść także osoby, które nie przejdą do dalszych etapów. Dzięki wyrażeniu zgody na przyszłe rekrutacje podczas składania aplikacji mogą być informowane przez zespół rekrutacyjny o nowych stanowiskach, dopasowanych do umiejętności kandydatów w momencie pojawienia się otwartych ról w przyszłości. 

Rekrutacja w pigułce

Proces rekrutacji CEO for One Month jest wieloetapowy. Spośród wszystkich nadesłanych aplikacji wybieranych jest dziesięciu finalistów. Zostają oni zaproszeni do wzięcia udziału w przygotowanym i dopasowanym do tak wymagającej rekrutacji Assessment Center. 
Wybrany przez zespół rekrutacyjny CEO for One Month zdobywa umiejętności i doświadczenie u boku dyrektora generalnego. Współpracuje też z zespołem zarządzającym. Uczestniczy w spotkaniach, szkoleniach i projektach realizowanych przez Grupę Adecco. Po miesięcznej pracy na poziomie lokalnym każdy z laureatów ze wszystkich krajów świata realizujących program startuje w procesie rekrutacyjnym na stanowisko globalnego prezesa The Adecco Group. Zwycięzca przez jeden jesienny miesiąc ma niepowtarzalną okazję towarzyszyć najważniejszej osobie w Grupie Adecco.
Po zakończeniu pracy w roli CEO for One Month zawsze rozpatrujemy, czy finalista ma nie tylko szansę, a także otwartość na pozostanie w strukturach firmy i zdobywanie dalszego doświadczenia zawodowego oraz skupienie się na rozwoju kompetencji. Nie zawsze się to udaje, ale także nie w każdej edycji jest naszym celem. Jeden z naszych niezwykle przedsiębiorczych finalistów po zakończeniu swojego stażu w naszych szeregach skupił się na swoim biznesie, który z ogromnym sukcesem rozwija jako prezes! Taki scenariusz przewidzieliśmy od początku, jednak nie odmówiliśmy sobie ogromnej przyjemności pracy przez kilka tygodni z tak ciekawą osobą.
Każdego roku zmieniamy nieco założenia programu. Główne zmiany dotyczą profilu kompetencyjnego finalnego kandydata, wspierającego dodatkowy, za każdym razem nieco inny przypisywany cel. Co roku analizujemy i przygotowujemy strategię wyboru mającą także efekt w doborze oraz konstruowaniu do których zapraszani są nasi uczestnicy. Wiemy, że uczestnicy z poprzednich edycji wymieniają się swoimi doświadczeniami, są wręcz zaczepiani przez nowo aplikujące osoby z pytaniami o klucz do sukcesu. Nie ma w tym nic złego, a fakt, że uczestnicy pragną zgłębić szczegóły poprzednich edycji, by zwiększyć swoje szanse na powodzenie, stanowi aspekt, który nas cieszy. To najlepszy dowód na atrakcyjność tego programu oraz ich zaangażowanie. Każdy jednak powinien mieć równe szanse, a i my realizując program, co roku dostosowujemy zadania do naszych założeń, przy okazji dostarczając sobie wyzwań. 
Nie działamy według kalki czy zaleceń globalnych. Te dotyczą głównie ram czasowych i sugerowanych etapów. Chętnie wymieniamy się międzynarodowo doświadczeniami, jednak autonomiczność decyzji, jak ostatecznie przeprowadzamy lokalną edycję, daje nam ogromnie dużą satysfakcję.
W każdym roku przygotowujemy nowe zadania. Rok 2020 doświadczył nas wyjątkowo, ponieważ po raz pierwszy zmuszeni byliśmy ze względu na pandemię przenieść niemal całą edycję do strefy online. Do końca liczyliśmy na inne rozwiązanie, dlatego mieliśmy przygotowane dwa scenariusze. Jednak biorąc pod uwagę nie tylko bezpieczeństwo, lecz także komfort naszych kandydatów, zdecydowaliśmy się m.in. nie organizować Assessment Center w dotychczas znanej nam formule.

Marketing

W 2020 r., mając na względzie nie tylko sytuację pandemiczną, ale także rozwój niemal wszystkich obszarów życia i pracy w kierunku digital, skupiliśmy się na pozyskaniu kandydatów właśnie tą drogą. Postawiliśmy na uruchomienie szeregu reklam i kampanii marketingowych w świecie online. Zdecydowaliśmy się na wybór zróżnicowanych kanałów social media oraz stron powiązanych z naszą organizacją. Współpracowaliśmy też ze światem akademickim, inicjując współpracę z wiodącymi szkołami wyższymi oraz uniwersytetami w Polsce. 
Wirtualnie prowadziliśmy również cały proces rekrutacyjny. Skupiliśmy się przy tym na aspektach najbardziej atrakcyjnych, interaktywnych i interesujących dla coraz młodszych pokoleń wchodzących na rynek pracy, rozpoczynających swoją karierę zawodową.

Jak, skoro CV nie wystarczy?

Jak w niemal każdej rekrutacji, przygoda kandydata zaczyna się od złożenia CV. Tracą ci, którzy uznają, że bazowe wylistowanie dotychczasowych aktywności jest wystarczające. Lokalnie otrzymujemy ponad 2 tys. aplikacji – ta liczba co roku rośnie. W sumie na świecie zbieranych jest ponad 200 tys. zgłoszeń. Przy takich liczbach może się wydawać, że zostanie dyrektorem generalnym kraju na jeden miesiąc jest nierealne, a jeszcze trudniej zostać CEO globalnym. Każdy z finalistów podkreśla jednak, że warto próbować. 
Życiorysy, które do nas spływają, są bardzo zróżnicowane – od bardzo detalicznych, choć nie zawsze wskazujących na pierwsze doświadczenia zawodowe, ale podkreślających pasje i działania, po takie, które bardzo konkretnie pokazują doświadczenia zdobywane na pierwszych specjalistycznych stanowiskach z mocno określonym zakresem obowiązków. Zaskakująco wysoka liczba „zarejestrowanych” uczestników nie zamyka zgłoszenia podpięciem CV. Powinniśmy kiedyś zapytać, co ich powstrzymało przed zakończeniem rejestracji. Oczywiście tych zgłoszeń nie liczymy do puli pozyskanych kandydatów. Wskazując na ponad 2 tys. aplikujących, mamy na myśli osoby, które w pełni przeszły przez proces rejestracji. 
W pierwszych krokach to nie tylko wspomniane CV. Na naszych kandydatów czekają także testy online. We współpracy z firmą SHL, liderem w rozwoju rozwiązań do oceny talentów, zaprojektowaliśmy cykl testów, do których każdy zarejestrowany kandydat zostaje zaproszony na początku procesu selekcji. Aplikujący zostają poproszeni o poddanie się zadaniom, na bazie których analizujemy ich rozumowanie, osąd sytuacyjny, a także cechy osobowe odpowiadające roli dyrektora generalnego. Po przejściu testów wszysc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy