Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuł sponsorowany

13 czerwca 2022

NR 28 (Maj 2022)

Jak badania preferencji potencjalnych pracowników pomagają w budowaniu Employer Brandingu

0 308

Dotarcie do właściwych kandydatów wymaga precyzyjnego działania oraz zrozumienia ich potrzeb i aspiracji, przez co z roku na rok staje się coraz trudniejsze.

tosowanie podejścia opartego na danych jest już powszechne przy opracowywaniu EVP (Employer Value Proposition). Nie powinno się jednak ono kończyć na tym etapie, a mieć zastosowanie do wszystkich działań z zakresu Employer Brandingu. Wynikami badań należy kierować się przede wszystkim w celu przyciągnięcia konkretnych talentów. Warto oprzeć się na dostępnych informacjach i spostrzeżeniach, aby dotrzeć szczególnie do tych osób, których najbardziej potrzebuje nasza firma. 

POLECAMY

Komunikacja z grupą docelową 

Grupę docelową tworzą osoby, do których chcemy dotrzeć ze swoim przekazem – to talent, który chcemy przyciągnąć. O skuteczności komunikacji decyduje to, czy nasz przekaz wyróżnia się w natłoku innych komunikatów i czy jest dostosowany do wybranego odbiorcy.  
Obecnie przepływ informacji, komunikatów i feedów w mediach społecznościowych jest coraz większy i szybszy. Każda osoba otrzymuje na swoich kanałach nieprzerwany strumień treści, co ma oczywiście negatywny wpływ na przekaz konkretnych informacji. Wyróżnienie się z tłumu stało się trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe wiadomości, posty i reklamy pochodzące z sieci społecznościowych i innych mediów sprawiają, że stajemy się na nie obojętni i wiele informacji po prostu do nas nie dociera. 

Jak dotrzeć do grupy docelowej? 

Obecnie mamy lepszy dostęp do informacji niż kiedykolwiek wcześniej, ale aby przyciągnąć naszą uwagę, musi być ona dokładnie adresowana. Szczególnie w przypadku Generacji Z wzrasta znaczenie przekazu dostosowanego do potrzeb danej grupy. To pokolenie cyfrowych ekspertów, którzy przez całe życie żyją w sieci. Wkrótce po raz pierwszy wejdą oni na rynek pracy, dlatego badania potrzeb i preferencji tej grupy docelowej są szczególnie ważne. 
Obecnie większość interaktywnej komunikacji odbywa się za pośrednictwem mediów społecznościowych, więc jest oczywiste, że kampanie komunikacyjne muszą podążać tym samym śladem. Pytanie brzmi: jak wyróżnić się z tego całego szumu i jak zmierzyć rzeczywiste rezultaty takich kampanii (ROI)?  
Należy zacząć od kierowania do wybranych odbiorców treści, które się wyróżniają i które ich interesują. Większość kanałów social media wykorzystuje algorytmy, które zwiększają prawdopodobieństwo dotarcia do grupy docelowej. W konsekwencji informacje, których poszukują, będą pojawiać się częściej.  
Zanim zaczniemy komunikować swoje przesłanie, musimy odpowiedzieć na pytania: 

  • Jaką informację chcemy przekazać? 
  • Do kogo chcemy ją zaadresować? 
  • Gdzie powinna się ona znaleźć? 
  • Kiedy powinniśmy ją wyświetlić? 

 Na podstawie danych możemy zdecydować, czy będziemy komunikować, jakie benefity, szkolenia i możliwości rozwoju oferuje nasza firma, czy lepiej skupić się na innowacyjności i codziennych zajęciach naszego zespołu. Czy naszą grupa docelową to studenci informatyki z czołowych polskich uczelni, czy poszukujemy bardziej inżynierów ze szkół na Dolnym Śląsku? Czy informacje o nas powinny najczęściej pojawiać się na naszej stronie kariery, na Facebooku, LinkedIn, a może na pracuj.pl?
Aby odpowiedzieć na te pytania, musimy wiedzieć, jak nasza marka (jako pracodawcy) jest postrzegana na zewnątrz. Pomoże to zarządzać oczekiwaniami talentów, a także tym, co należy zrobić, aby im sprostać – a nawet je przerosnąć. Nie należy składać fałszywych obietnic, których ostatecznie nie uda nam się zrealizować. Wewnętrzna percepcja firmy musi się spotkać z zewnętrzną, aby można było sformułować EVP zgodnie z pozycjonowaniem i celami strategicznymi. Pomoże to spełnić oczekiwania pracowników i wyeliminować potencjalne rozczarowanie oraz rezygnację z pracy. 
Wyobraźmy sobie teraz, że wiemy, gdzie geograficznie znajduje się nasza docelowa grupa talentów: na przykład w Koszalinie. Czy miałoby sens docieranie do wszystkich talentów w całej Polsce? Załóżmy, że jesteśmy rekruterem w firmie, która akurat wchodzi na nowy rynek, np. województwo pomorskie. Chcemy do nas przyciągnąć talenty z Trójmiasta i posiadamy dane, które potwierdzają, co jest dla nich atrakcyjne. Połączenie tej wiedzy z umiejętnie zaplanowaną strategią komunikacji, pozwoli nam dotrzeć do większej liczby odpowiednich kandydatów i przekazać bardziej precyzyjny komunikat. 

Dlaczego potrzebujemy marki pracodawcy opartej na danych? 

Employer Branding oparty na rzetelnych danych pozwala nam lepiej zrozumieć nasze obecne wyzwania i potrzeby oraz umożliwi nadanie właściwego kierunku strategiom. Co więcej, poprzez przyciąganie odpowiednich talentów, obniżamy koszty ich rekrutacji i zwiększamy wskaźnik retencji pracowników. Wiedząc, czego nasi przyszli i obecni pracownicy oczekują, możemy jako pracodawca stworzyć spersonalizowane doświadczenie już od początkowego etapu ich przygody z nami – od rekrutacji. Oznacza to, że jesteśmy w stanie nadążać za najnowszymi trendami i dostosowywać się do zmieniających się czasów. 
Ponad 30 lat temu Universum wypracowało model budowania marki pracodawcy oparty na danych, aby firmy mogły lepiej przyciągać, rekrutować i utrzymywać talenty. Działania biznesowe na podstawie wyników badań są powszechną praktyką, jeśli chodzi o transformację cyfrową, działania marketingowe czy rekrutację. Mówi się, że dane są podstawą działania każdej firmy, niezależnie od tego, czy chodzi o podejmowanie decyzji na zewnątrz, czy wewnątrz firmy.  

Zbliżmy się do talentów 

Ważne, by wiedzieć, gdzie i w jaki sposób talenty znajdują informacje o pracodawcach – ma to bezpośredni wpływ na wybór sposobu komunikacji.  Aby pozyskać najlepszych kandydatów, potrzebujemy czegoś więcej niż dobrze zdefiniowana umowa o pracę lub Employer Value Proposition. Musimy również przekazać „odczucia” i osobowość naszej kultury i ludzi.  
Universum pomaga pracodawcom wcielić to w życie, dzięki kreatywnym pomysłom, wyróżniającym się projektom i autentycznym historiom, których potrzebujemy, aby zdobyć serca i umysły. Z naszych spostrzeżeń wynika, że nowe pokolenie wchodzące na rynek pracy jest bardziej ukierunkowane na cel i odpowiedzialne społecznie, niż inne pokolenia do tej pory. I tak w Polsce w 2021 roku, oprócz wysokich zarobków, dobrych perspektyw przyszłej kariery oraz stabilnego zatrudnienia, nowe talenty wysoko cenią sobie respekt w stosunku do pracowników, nacisk na rozwój i kształcenie profesjonalne oraz przyjazne miejsce do pracy.   
W Universum wierzymy, że wiedza to potęga, a dane pozwolą nam wzmocnić naszą markę jako pracodawcy. Każdego roku nasz zespół analityków przeprowadza globalne ankiety wśród ponad miliona studentów i młodych profesjonalistów. Dzięki temu nasi klienci mogą zrozumieć swój obecny wizerunek marki oraz dowiedzieć się, co należy zrobić, aby zwiększyć swoją atrakcyjność. Na podstawie prowadzonych przez nas badań tworzymy każdego roku lokalne i globalne rankingi najbardziej atrakcyjnych pracodawców. Gala Universum Polish Most Attractive Employers już we wrześniu 2022 roku. 


Universum jest najbardziej uznaną na świecie firmą zajmującą się Employer Brandingiem. Działamy globalnie od 1988 roku, a w Polsce od ponad 10 lat. 
Należymy do StepStone Group i rodziny Axel Springer, a nasi pracownicy są fizycznie obecni w ponad 20 krajach. Zapewniamy pracodawcom na całym świecie osiąganie celów biznesowych poprzez oparty na rzetelnych danych Employer Branding.
Oferujemy klientom wyniki badań, strategie oraz kreatywne rozwiązania niezbędne, by efektywniej konkurować o najlepszych pracowników. Universum bada ponad milion studentów i osób z doświadczeniem zawodowym rocznie.

Przypisy