Na czym polega outsourcing pracowników w IT? Pozytywne i negatywne strony

Outsourcing pracowników IT stał się popularnym rozwiązaniem dla firm, które chcą skorzystać z zewnętrznych zasobów w celu realizacji projektów informatycznych. Jest to rozwiązanie, które zapewnia liczne korzyści, ale ma także pewne negatywne strony – warto je rozważyć przed podjęciem decyzji na temat skorzystania z takich usług.

Na czym polega outsourcing pracowników IT?

Outsourcing pracowników IT polega na powierzeniu zadań zespołu IT zewnętrznej firmie, która specjalizuje się w świadczeniu tego typu usług. W ten sposób można liczyć na dostęp do specjalistycznej wiedzy i kompetentnych pracowników bez samodzielnego przeprowadzania rekrutacji. W zależności od wymagań przedsiębiorstwa i projektu outsourcing może obejmować różne stanowiska – od programistów, testerów czy administratorów sieci aż po analityków danych i menedżerów. Wsparcie tego rodzaju jest dostępne zarówno w przypadku projektów krótkoterminowych, jak i długoterminowych.

Jakie są pozytywne strony outsourcingu w IT?

Jednym z głównych powodów, dla których firmy decydują się na outsourcing pracowników IT, jest redukcja kosztów. Takie rozwiązanie pozwala firmom uniknąć ponoszenia kosztów związanych z zatrudnianiem stałego personelu – mowa nie tylko o samych wynagrodzeniach, lecz także ubezpieczeniach, szkoleniach czy wydatkach na infrastrukturę. Nie bez znaczenia jest też możliwość pominięcia procesu rekrutacji: firmy outsourcingowe często dysponują specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem w danej dziedzinie, co pozwala na łatwe zbudowanie solidnego zespołu.

 

Outsourcing pracowników daje też ogromną elastyczność w dostosowywaniu zasobów ludzkich do zmieniających się potrzeb biznesowych. Ponadto firmy korzystające z outsourcingu mogą w większym stopniu koncentrować się na kluczowych obszarach swojej działalności, pozostawiając inne zadania – np. rekrutację do zespołu IT – zewnętrznemu partnerowi.

Jakie są negatywne strony outsourcingu w IT?

Decydując się na outsourcing pracowników w IT, warto pamiętać o tym, że rozwiązanie to nie jest pozbawione wad. Jednym z potencjalnych problemów jest brak pełnej kontroli nad procesami i jakością pracy. Aby poradzić sobie z tym wyzwaniem, należy stawiać jedynie na współpracę z doświadczonymi, rzetelnymi partnerami. Niekiedy mogą pojawić się utrudnienia w komunikacji i współpracy z uwagi m.in. na różnice w kulturze organizacyjnej. Pewnym zagrożeniem jest też możliwość utraty wiedzy i kompetencji zewnętrznych. W zdecydowanej większości przypadków zalety outsourcingu znacznie przewyższają jego możliwe wady – jest to atrakcyjna opcja dla firm o różnym profilu i skali działalności.

Czy warto zdecydować się na outsourcing?

Pomimo kilku negatywnych stron outsourcingu w IT jest to rozwiązanie, które stale zyskuje na popularności i cieszy się zadowoleniem zarówno wśród firm, jak i samych pracowników. Specjalistyczna wiedza i doświadczenie, redukcja kosztów, elastyczność, skalowalność, dostęp do najnowszych technologii – to czynniki, które zdecydowanie przemawiają za wyborem outsourcingu. Jest to szczególnie korzystne rozwiązanie dla firm, które chcą w pełni skupić się na kluczowych zagadnieniach biznesowych, jednocześnie korzystając z wysokiej jakości usług informatycznych.

HRK – outsourcing w IT

Przykładem firmy specjalizującej się w tego typu usługach jest HRK - IT rekrutacja i outsourcing to główne obszary wsparcia dostępne w ofercie. Istnieje wiele powodów, by postawić na HRK - IT HR jest domeną firmy już od wielu lat, co przekłada się na realne doświadczenie i rozległą wiedzę. Do tego agencja może pochwalić się dobrą znajomością branży i dużą bazą kontraktorów, co pozwala stale dopasowywać specjalistów do aktualnych potrzeb biznesowych klientów. Warto dowiedzieć się więcej, wchodząc na stronę HRK - outsourcing w IT to usługa, która może zapewnić wiele korzyści.

Przypisy