Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Strategia i rozwój

25 stycznia 2021

edu cafe, czyli jak zarządzać rozwojem pracowników w niestandardowy sposób – na przykładzie innogy Polska

48

edu cafe to inicjatywa, z którą w innogy wystartowaliśmy wiosną w 2019 roku. Stworzyliśmy ją z myślą o pracownikach, by z jednej strony dostarczać wiedzę i umiejętności dopasowane do aktualnych potrzeb rozwojowych, a z drugiej wzmacniać proaktywność pracowników do dzielenia się swoją ekspercką wiedzą ze współpracownikami.

W ramach kafeterii szkoleń pracownicy wszystkich spółek innogy w Warszawie mogą zapisać się na wybrane szkolenia i warsztaty. Ogromnym atutem jest to, że w edu cafe zdecydowana większość szkoleń i warsztatów jest realizowana przez naszych pracowników (40 z 56 szkoleń – dane z 2019 r.).

POLECAMY

W JAK DOSZŁO DO POWSTANIA EDU CAFE?

W listopadzie 2018 r. przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą potrzeb szkoleniowo-rozwojowych. Następnie, po przeanalizowaniu wyników ankiety, spotykaliśmy się z pracownikami i menedżerami na grupach fokusowych, podczas których wspólnie pogłębialiśmy zgłoszone potrzeby. Zainteresowanie okazało się tak duże, że organizowaliśmy dodatkowe terminy. W budowanie kafeterii zaangażowało się łącznie 400 pracowników i menedżerów. To pokazało nam, jak ważny dla naszych pracowników jest rozwój. Na podstawie wyników ankiety oraz wniosków ze spotkań fokusowych przygotowaliśmy propozycję szkoleń i warsztatów. W odpowiedzi powstała oferta nastawiona na wzmocnienie kompetencji wykorzystywanych w pracy i wspierających realizację celów biznesowych.

KIM SĄ TRENERZY?

Trenerzy prowadzący szkolenia w ramach edu cafe to w znacznej części nasi pracownicy, którzy na co dzień realizują zupełnie inne zadania niż prowadzenie szkoleń. Zaledwie kilka tematów szkoleniowych realizowaliśmy i realizujemy przez zewnętrzne firmy szkoleniowe. Ogrom wiedzy drzemie wewnątrz firmy a pracownicy pokazują, że chętnie się nią podzielą z innymi, co nas bardzo cieszy!

A JAK WYGLĄDA „OD KUCHNI” POSZUKIWANIE TRENERA?

Po analizie zebranych potrzeb rozwojowych, klaruje nam się lista obszarów, które są w największym stopniu pożądane – to właśnie one trafiają na listę tematów do zaadresowania w kafeterii edu cafe. Następnie ogłaszamy nabór ochotników do zasilenia wewnętrznego eksperckiego grona trenerskiego edu cafe i czekamy na zgłoszenia. Każdy pracownik, który zdecyduje się podzielić wiedzą w zakresie ogłoszonych tematów, w porozumieniu ze swoim szefem zgłasza się do programu. Bardzo nam zależy na tym, żeby zgłoszeni pracownicy byli trenersko przygotowani do poprowadzenia szkoleń. By wiedzieli, w jaki sposób i z jakich narzędzi mogą skorzystać, żeby angażować uczestników szkoleń, co jest istotne przy pracy z grupą i nauce osób dorosłych oraz jak poradzić sobie z niespodziewanymi sytuacjami podczas szkoleń. Aktualnie dodatkowym elementem jest zapoznanie trenerów z narzędziem, które umożliwi prowadzenie szkoleń online, ponieważ w tej formule realizujemy wszystkie tegoroczne szkolenia edu cafe – bezpieczeństwo naszych pracowników jest dla nas najważniejsze!

KOMUNIKACJA I ZAPISY NA SZKOLENIA EDU CAFE

Kafeterię szkoleń edu cafe ogłaszamy w całej organizacji, wykorzystując narzędzia online i plakaty. Dzięki temu, możemy dotrzeć do każdego pracownika – a na tym nam właśnie zależy. Każde szkolenie opisujemy w taki sposób, by pracownik wiedział, czego może się na nim nauczyć oraz jakie główne zagadnienia będą poruszane, by świadomie zdecydować, czy ta wiedza będzie dla niego użyteczna i możliwa do wykorzystania w codziennej pracy. Po kilku dniach od ogłoszenia oferty szkoleń edu cafe, uruchamiamy zapisy w formie online. Tegoroczne drugie już doświadczenie z edu cafe pokazało nam, że rozwój dla pracowników jest bardzo ważny – miejsca na szkolenia rozeszły się błyskawicznie.

CZY TO SIĘ OPŁACA?

W innogy widzimy, że inicjatywa edu cafe przynosi wiele korzyści. Po pierwsze, nasi eksperci mogą podzielić się swoją wiedzą, by ułatwić codzienną pracę swoim koleżankom i kolegom. Ogromnym atutem jest to, że znają kontekst biznesowy i działanie firmy od środka, dzięki czemu proponowane przez nich narzędzia, sposoby pracy są adekwatne do realiów, z którymi mierzymy się w codzienności biznesowej. To pozwala na wdrożenie poznanej wiedzy od razu po szkoleniu. Po drugie, pracownicy, którzy chcą się rozwijać w obszarze trenerskim, mają taką możliwość, dzięki zaangażowaniu w prowadzenie szkoleń edu cafe. Po trzecie, dzięki temu, że kafeteria szkoleń powstaje na podstawie wcześniej zebranych potrzeb, jest ona uszyta na miarę tego, co jest niezbędne do zaadresowania w danym momencie.
 

Co więcej, wyniki z ankiet poszkoleniowych z ubiegłorocznej edycji edu cafe pokazują, że pracownicy są bardzo zadowoleni ze szkoleń, które dla nich przygotowaliśmy, oceniają je na 5,5 (w skali 1-6). Oto jeden z wielu pozytywnych komentarzy: „Szkolenie poprowadzone bardzo profesjonalnie, przypadki użycia poparte rzeczywistymi przykładami biznesowymi. Szkolenie poprowadzone bardzo ciekawie, nie zabrakło elementów poczucia humoru podtrzymujących koncentrację. Jestem bardzo zadowolona, podziękowania szczere dla trenerów.”


Kolejnym pozytywem inicjatywy jest to, że pracownicy widzą sens dzielenia się swoją ekspercką wiedzą i zgłaszają się do nas – do zespołu szkoleń – z tematami spotkań, które chętnie poprowadzą, bo widzą przydatność danego tematu, a jest on spoza listy, która powstała po badaniu potrzeb. Oczywiście takie tematy również znajdują swoje miejsce w kafeterii edu cafe. Bardzo nas cieszy ten fakt. Dlatego szczerze zachęcamy do wdrażania programów, które wspierają dzielenie się wiedzą wewnątrz organizacji oraz dają możliwość rozwoju kompetencji trenerskich.

Przypisy