Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Strategia i rozwój

25 stycznia 2021

edu cafe, czyli jak zarządzać rozwojem pracowników w niestandardowy sposób – na przykładzie innogy Polska

148

edu cafe to inicjatywa, z którą w innogy wystartowaliśmy wiosną w 2019 roku. Stworzyliśmy ją z myślą o pracownikach, by z jednej strony dostarczać wiedzę i umiejętności dopasowane do aktualnych potrzeb rozwojowych, a z drugiej wzmacniać proaktywność pracowników do dzielenia się swoją ekspercką wiedzą ze współpracownikami.

W ramach kafeterii szkoleń pracownicy wszystkich spółek innogy w Warszawie mogą zapisać się na wybrane szkolenia i warsztaty. Ogromnym atutem jest to, że w edu cafe zdecydowana większość szkoleń i warsztatów jest realizowana przez naszych pracowników (40 z 56 szkoleń – dane z 2019 r.).

POLECAMY

W JAK DOSZŁO DO POWSTANIA EDU CAFE?

W listopadzie 2018 r. przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą potrzeb szkoleniowo-rozwojowych. Następnie, po przeanalizowaniu wyników ankiety, spotykaliśmy się z pracownikami i menedżerami na grupach fokusowych, podczas których wspólnie pogłębialiśmy zgłoszone potrzeby. Zainteresowanie okazało się tak duże, że organizowaliśmy dodatkowe terminy. W budowanie kafeterii zaangażowało się łącznie 400 pracowników i menedżerów. To pokazało nam, jak ważny dla naszych pracowników jest rozwój. Na podstawie wyników ankiety oraz wniosków ze spotkań fokusowych przygotowaliśmy propozycję szkoleń i warsztatów. W odpowiedzi powstała oferta nastawiona na wzmocnienie kompetencji wykorzystywanych w pracy i wspierających realizację celów biznesowych.

KIM SĄ TRENERZY?

Trenerzy prowadzący szkolenia w ramach edu cafe to w znacznej części nasi pracownicy, którzy na co dzień realizują zupełnie inne zadania niż prowadzenie szkoleń. Zaledwie kilka tematów szkoleniowych realizowaliśmy i realizujemy przez zewnętrzne firmy szkoleniowe. Ogrom wiedzy drzemie wewnątrz firmy a pracownicy pokazują, że chętnie się nią podzielą z innymi, co nas bardzo cieszy!

A JAK WYGLĄDA „OD KUCHNI” POSZUKIWANIE TRENERA?

Po analizie zebranych potrzeb rozwojowych, klaruje nam się lista obszarów, które są w największym stopniu pożądane – to właśnie one trafiają na listę tematów do zaadresowania w kafeterii edu cafe. Następnie ogłaszamy nabór ochotników do zasilenia wewnętrznego eksperckiego grona trenerskiego edu cafe i czekamy na zgłoszenia. Każdy pracownik, który zdecyduje się podzielić wiedzą w zakresie ogłoszonych tematów, w porozumieniu ze swoim szefem zgłasza się do programu. Bardzo nam zależy na tym, żeby zgłoszeni pracownicy byli trenersko przygotowani do poprowadzenia szkoleń. By wiedzieli, w jaki sposób i z jakich narzędzi mogą skorzystać, żeby angażować uczestników szkoleń, co jest istotne przy pracy z grupą i nauce osób dorosłych oraz jak poradzić sobie z niespodziewanymi sytuacjami podczas szkoleń. Aktualnie dodatkowym elementem jest zapoznanie trenerów z narzędziem, które umożliwi prowadzenie szkoleń online, ponieważ w tej formule realizujemy wszystkie tegoroczne szkolenia edu cafe – bezpieczeństwo naszych pracowników jest dla nas najważniejsze!

KOMUNIKACJA I ZAPISY NA SZKOLENIA EDU CAFE

Kafeterię szkoleń edu cafe ogłaszamy w całej organizacji, wykorzystując narzędzia online i plakaty. Dzięki temu, możemy dotrzeć do każdego pracownika – a na tym nam właśnie zależy. Każde szkolenie opisujemy w taki sposób, by pracownik wiedział, czego może się na nim nauczyć oraz jakie główne zagadnienia będą poruszane, by świadomie zdecydować, czy ta wiedza będzie dla niego użyteczna i możliwa do wykorzystania w codziennej pracy. Po kilku dniach od ogłoszenia oferty szkoleń edu cafe, uruchamiamy zapisy w formie online. Tegoroczne drugie już doświadczenie z edu cafe pokazało nam, że rozwój dla pracowników jest bardzo ważny – miejsca na szkolenia rozeszły się błyskawicznie.

C

...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy