Do zwolnień grupowych może dochodzić z wielu powodów i niekoniecznie musi być nim zła sytuacja firmy. Może do nich dojść przy zmianie modelu biznesowego, optymalizacji procesów i adekwatnym dostosowaniu struktur organizacyjnych.
Jest to moment, w którym profesjonalista HR staje przed wyzwaniem zapewnienia odpowiedniego wsparcia i opieki nad pracownikami, w tej trudnej dla nich sytuacji.
Zobaczmy, jak podejść świadomie i odpowiedzialnie w takiej sytuacji?
W tym miejscu warto spojrzeć na dwie bardzo istotne statystyki. Pierwsza, to średni czas poszukiwania pracy w Polsce, który według badania Monitor Rynku Pracy wynosi obecnie 2 miesiące. Druga, to oczekiwania kończących swoją przygodę w firmie pracowników, z których aż 97% oczekuje pomocy od pracodawcy podczas redukcji etatów.
POLECAMY
Świadomi i dojrzali pracodawcy, decydują się na outplacement, czyli program mający na celu wsparcie zwalnianych pracowników.
Jak wygląda program outplacementowy w 2019 roku? Czy dysponując nowoczesnymi technologiami i wieloma kanałami kontaktu możemy realnie wpłynąć na poprawę sytuacji zwalnianych pracowników? Odpowiedź na to pytanie dobrze obrazuje przykład działań rozpoczętych w ostatnim czasie przez Santander Bank Polska.
# Jak Santander Bank Polska zmierzył się z programem zwolnień grupowych?
Na początku 2019 roku w Santander Bank Polska wdrożony został proces zwolnień grupowych. Objął on pracowników reprezentujących różne grupy demograficzne
i kompetencyjne, którzy w wielu przypadkach, nie zmieniali miejsca zatrudnienia w ostatnich latach. Choć ich potrzeby są często różne to wspólnym mianownikiem jest chęć aktualizacji swojej wiedzy dotyczącej poruszania się po nowoczesnym rynku pracy, który w ostatnich latach uległ znacznej transformacji i digitalizacji.
Dlatego Santander Bank Polska we współpracy z firmą szkoleniowo-konsultingową HR Embassy (www.hrembassy.pl) oraz firmą technologiczną Waywer (www.eb.waywer.com), stworzyli program micro-learningowy, którego celem jest wsparcie odchodzących pracowników w poszukiwaniu nowej pracy.
# Łatwość dostępu i odpowiednia forma przekazu kluczem do sukcesu.
Pierwszym kluczowym elementem działań było wykorzystanie odpowiedniej technologii i formy dostarczania pracownikom informacji. Najważniejsza była prostota uzyskania dostępu oraz łatwa w konsumpcji forma przekazu.
W tym celu, Santander Bank Polska, we współpracy z firmą Waywer stworzył stronę internetową, na której użytkownicy mogą zapisać się do subskrypcji wideo poradnika “Wszystko o rynku pracy”. Po zapisaniu się, przez siedem kolejnych dni automatycznie otrzymują SMS i/lub e-mail z wideo oraz materiałami dodatkowymi. Każdy odcinek dotyczy innego aspektu poruszania się po współczesnym rynku pracy.
Intuicyjna strona www oraz prosta formuła były wartością dodaną dla pracowników z różnych grup demograficznych i różnych specjalizacji.
# W 7 dni do nowej pracy
Kluczowym elementem całego projektu, poza technologią dystry...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!