Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuł partnerski

10 grudnia 2018

Czy istnieje grywalizacja bez nagrody?

0 51

 

Czym jest grywalizacja?

Grywalizacja, czy też gamifikacja, jest od pewnego już czasu narzędziem skutecznie wykorzystywanym w biznesie. Krótko rzecz ujmując polega ona na wykorzystaniu zasad, mechanik oraz fabuł, które znamy z gier do kreowania pożądanych zachowań i postaw pracowników.
Grywalizacja może mieć na przykład na celu zmotywowanie zespołów sprzedażowych i aktywizację do realizacji targetów, które otrzymali do wykonania. Z powodzeniem można wykorzystać ją także do wsparcia procesów rekrutacji, onboardingu, employer brandingu czy szkoleń. Z reguły jest to mix celów, bo możliwości gamifikacji w połączeniu w obecną technologią są naprawdę imponujące.

Jak to się dzieje? Jaki jest mechanizm działania grywalizacji?

Zadania i cele, jakie ma do wykonania zespół „ubierane są” w fabułę, dzięki której – przy okazji zabawy – są realizowane efektywnie. Wzmacniamy przez to przekaz i motywujemy do działania. Przykład: Gra osadzona w fabule Nowego Yorku lat 20-tych, która dzięki odniesieniu do kontekstu rywalizacji rodzin mafijnych, motywuje do współzawodnictwa w sprzedaży kluczowych produktów marki.

Głównym założeniem grywalizacji jest zmiana podejścia pracownika, modyfikacja jego postrzegania codziennych zadań oraz celów. Wyzwania, które gra stawia uczestnikom, odpowiadają zadaniom w firmie: np. sprzedażowym, projektowym lub bardzo praktycznym, związanym z bezpieczeństwem użytkowania samochodów służbowych. Rywalizacja napędza do działania, cele są realizowane, pracownik ma wrażenie zabawy, uczestnictwa w czymś wyjątkowym.

Co ważne, dzięki grywalizacji, uczestnik kształtuje swoje nawyki i zachowania tak, by kierunkować się na realizację celów. Dzieje się to dzięki rywalizacji z innymi członkami zespołu, ale także z samym sobą! Z naszej praktyki wynika, że „przebijanie” własnych wyników w tabeli bardzo angażuje członków zespołu. W jednej z korporacji, w której zorganizowaliśmy konkurs polegający na wirtualnych wyścigach samochodowych musieliśmy ograniczyć godziny dostępności systemu, ponieważ rekordziści bili własne rekordy po kilkadziesiąt razy. Grywalizacja działa.

Czy grywalizacja służy zwiększaniu efektywności pracy zespołu?

Grywalizacja angażuje uczestnika dzięki specjalnie stworzonej fabule  –  kierujemy zachowaniami zespołów i ich członków tak, aby zasady gry bezpośrednio wpływały na ich postepowanie w obszarze zawodowym. Dzięki grywalizacji pracownik zaczyna dostrzegać realizację pewnych czynności nie jako obowiązek czy pracę, lecz jako zabawę i misję - grę prowadzącą do sukcesu, który sprawia satysfakcję. Efektywności pracy wzrasta.

Czy efektywność procesów grywalizacyjnych warunkuje nagroda? Czy można pominąć ten element?

Nie istnieje efektywna grywalizacja bez nagrody. Istotą efektywnego zarządzania jest konieczność stałego motywowania, napędzania pracowników do działania. W przeciwnym wypadku motywacja zespołu w naturalny sposób spada. Ta zasada sprawdza się także w przypadku grywalizacji. Gra jest atrakcyjna przez krótki czas. Po jego upływie może pojawić się pytanie: „po co mam poświęcać czas?” lub „co mi to daje?”. Tu pojawia się odpowiedź: nagroda. Walka o nią zdecydowanie podnosi zaangażowanie i motywuje do czynnego uczestnictwa w grze.

Jakie nagrody sprawdzają się najlepiej w przypadku grywalizacji? Czy powinna to być gotówka, czy nagrody rzeczowe?

Pieniądz nie jest dobrym motywatorem – także w procesach grywalizacyjnych. W świadomości pracownika pieniądz jest synonimem wynagrodzenia za pracę – tzw. must have. W momencie, gdy do sumy podstawowej będziemy regularnie dodawać kwoty bonusowe pracownik zacznie postrzegać je jako część swojego miesięcznego budżetu. Gdy, w konkretnym miesiącu, zabraknie dodatkowej kwoty – członkowie zespołu poczują, że zostali oszukani, że w rzeczywistości coś zostało im odebrane. Efekt będzie zatem odwrotny od zamierzonego - nastąpi demotywacja.

Istotne rezultaty przynosi zastosowanie nagród, które spełniają marzenia, wywołują pozytywne emocje i zapadają w pamięć. Celem jest zbudowanie u pracownika skojarzenia, że za zaangażowanie lub zwycięstwo w grze, otrzymuje on coś ekstra – nagrodę, która przez dłuższy okres będzie wywoływała pozytywne wspomnienia i motywowała do pracy.  Zatem – nagradzamy pozafinansowo.

Możemy dodatkowo nagradzać pracowników pozamaterialnie. Jak to zrobić?

Ranga – nie zawsze możesz awansować w rzeczywistej hierarchii, ale możesz budować swoją rangę w grywalizacji. To substytut Twojej kariery, która zresztą jest tylko w Twoich rękach

„Moce i atrybuty” – w ślad za rangą możesz nabywać pewne uprawnienia, np.: pierwszeństwo rezerwacji sali konferencyjnej, dodatkowy dzień urlopu, miejsce parkingowe

Tajemnica – tylko dla osób z odpowiednią rangą przeznaczona jest informacja, członkostwo w grupie roboczej poświęconej imprezie świątecznej, integracyjnej, zmianom procedur i inne. To wiedza tajemna, dostępna tylko dla… najważniejszych!

Platforma  Wannbuy? Jak ona działa i do czego służy?

W świecie komunikacji on-line, oczekiwania dotyczące nagród koncentrują się na haśle „tu i teraz”. Czasy nagród rzeczowych w postaci mikrofalówek i ekspresów do kawy minęły bezpowrotnie. Nowoczesność warunkuje rozwiązania oparte o najnowsze technologie. Nagrodzeni, także zwycięzcy zabaw grywalizacyjnych, oczekują swojej gratyfikacji natychmiast – skłanianie ich do oczekiwania przez kilka dni aż otrzymają przesyłkę nie przyniesie pozytywnych rezultatów. Naszą odpowiedzią na tę potrzebę jest Platforma Wannabuy by YesIndeed!, która zapewnia użytkownikowi pełną swobodę i możliwość wyboru benefitów - według jego uznania, upodobań i aktualnych potrzeb.  Dzięki platformie użytkownik ma dostęp do nieskończonego portfela produktów natychmiast. Lekarstwo na nagłe wyzwanie: np. „zapomniałem o prezencie na urodziny koleżanki z pracy – szybko kupię e-voucher na mojej platformie www”.

 

Mówił Piotr Pamięta, YesIndeed!

Przypisy