Pytanie bardzo aktualne, bo kilka dni temu padło z ust młodej stażem osoby z mojego zawodowego otoczenia. Osoba ta od jakiegoś czasu przygląda się swojej karierze i już dziś wie, że rola HR Business Partnera to coś skrojonego na miarę jej potrzeb i aspiracji zawodowych. „Czego jeszcze potrzebuję się nauczyć i dowiedzieć, aby być w miejscu, w którym Ty jesteś?”, „Czy możesz polecić mi jakieś studia, gdzie uzupełnię luki w wiedzy?”.
Poszukując w głowie odpowiedzi na te pytania, przeskanowałam moje dotychczasowe doświadczenie, osiągnięcia i sposób dojścia do obecnego etapu. Przypomniałam sobie drogę, jaką podążały osoby z mojego otoczenia, które inspirowały mnie, i te, dla których ja byłam inspiracją. I odpowiedź nagle stała się jasna – to nie wiedza i liczba dyplomów świadczyły o ich sukcesie, ale sposób myślenia i postawa, jaką reprezentowały każdego dnia i przy okazji każdego kontaktu. Nie oznacza to oczywiście, że wiedza nie miała udziału w ich osiągnięciach – wiedza była, jest i zawsze będzie ważnym elementem, ale wiedza jest czymś, co w relatywnie łatwy sposób możesz nabyć, nie jest już niczym wyróżniającym Cię w świecie pełnym książek, kursów, szkół i dyplomów. Wiedzę może posiąść każdy, ale postawa i sposób bycia to coś unikalnego, co decyduje o tym, jak skuteczny będziesz w danych okolicznościach i jak szybko tę skuteczność osiągniesz.
POLECAMY
Czego wymagać od HR Business Partnera?
Wracając zatem do tytułowego pytania, co decyduje dziś o skuteczności HR Business Partnera? Jaka postawa jest determinantem sukcesu? Poniżej zbiór elementów, które odróżniają prawdziwych partnerów biznesowych od osób, które dopiero pretendują do tej roli:
1. Przewidywanie konsekwencji w perspektywie długofalowej. Skuteczny HRBP myśli nie tylko o zadaniu, które ma do zrealizowania tu i teraz, lecz także o konsekwencjach jego realizacji i wpływie na biznes za kilka lub kilkanaście miesięcy.
2. Wyznaczanie nowych standardów. Mój były CEO zwykł mówić: „Nie patrz na benchmarki, one nas tylko ograniczają”. Ja do tego dodawałam jeszcze: „Benchmarki pozwalają nam wychodzić poza obowiązujące standardy i tworzyć nowe, jeszcze lepsze”. Złota zasada HR Business Partnera, którą warto, abyś odpowiednimi działaniami zaszczepiał w całej organizacji, powinna brzmieć: inspirujmy się konkurencją, ale jej nie kopiujmy, bo kopiując, możemy stać się co prawda najlepszą, ale nadal podrobioną wersją. Projektujesz program talentowy, bo tak robią inne firmy i taki jest teraz trend na rynku? Znajomość trendów to ważna rzecz, ale zaczęłabym pracę od zadania sobie pytania, na jaką potrzebę Twojej organizacji odpowie to rozwiązanie. Zwróć uwagę – nie pytam o potrzebę rynku, ale o realną potrzebę Tw...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "HR Business Partner"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!